tirsdag 14. juli 2015

Shabby Chic på Skyggebalkongen?

Det er muligens noen år for sent til å være trendy, og ikke er jeg sikker på om begrepet omfatter rust heller. Og samme kan det egentlig være - uansett har jeg i år, nesten helt utilsiktet, rustne hermetikkbokser her på Skyggebalkongen!


Da jeg innførte den årvisse tradisjonen med blikkboksene for tre år siden, lakket jeg halvparten av boksene, mens resten fikk være som de var - skinnende blanke og fine. Og jammen har de tålt tidens tann på hver sin måte...


De malte hermetikkboksene ser ut nøyaktig som de gjorde da de var nye! Hvordan det ser ut på innsiden vet jeg jo ikke, men jeg innbiller meg at rust trenger oksygen, og kanskje får den ikke så mye av denslags på innsiden - boksen er jo full av jord og planterøtter.

Uansett - et lakkstrøk er verdt innsatsen! Når de rustne må byttes ut tror jeg nok det blir maling på flere - men kanskje ikke svart på alle...?


Forresten - den ene Grønnrennen (Chlorophytum) har visst utviklet seg til å bli en slyng- eller klatre-grønnrenne :) Jeg har tidligere hatt «krypgeorginer» på balkongen, så hvorfor ikke også «klatregrønnrenne»? ;)

Ha en fin uke!

5 kommentarer:

  1. Jeg liker den malte boksen best, og det kan bli et spennende blikkfang med diverse farger.
    Grønnrenner er ei kjempegrei plante. Jeg har både med og uten striper.

    SvarSlett
  2. Holder nok en knapp på de lakkerte! Boksstrukturen kommer best fram da. De andre ble muligens mer shabby en chick? Grønnrenneren trives tydeligvis på de trange "hyblene" :)

    SvarSlett
  3. Rust er fortsatt in, spesielt i hagen, men farger er også fint. Tror jeg liker best den rustne.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hei
    Jeg liker også veldig godt å bruke hermetikk, og samler store bøtter på jobben, fra kantina.
    Synes det er flott med rust.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  5. Hei, og takk for innspill. Artig at smaken er ulik, så egentlig er det best akkurat som det er nå på balkongen, men noe for enhver smak :) Det blir nok uansett ingen endringer før til neste sesong.

    Martin: Ja, hvorfor i all verden har jeg ikke tenkt at jeg jo kan ha flere sorter grønnrenne!? Alle mine stammer fra samme plante som er helt "plain". Nå må jeg sjekke om det kanskje til og med finnes varianter med litt frodigere blomstring, eller tilsvarende planter som kan trives under like trange forhold.

    SvarSlett