fredag 19. juni 2015

Juni i feriehagen

Noen flere juniopplevelser fra feriehagen. Det går mot slutten av det rekordlange oppholdet, og jeg føler meg ennå litt snytt for sommerfølelsen. Men akkurat det handler jo minst like mye om hvilken temperatur jeg ønsker meg, som hva plantene trenger for å vokse og blomstre.


Blå valmuesøster (Meconopsis) er flott i år. Jeg kjøpte 3 planter for et par år siden. Det er interessant å se at den ene har to blomsterstengler og allerede er i full blomstring, mens de to andre ennå har minst en halvmeter igjen til blomstring. Det er bare en drøy meter mellom voksestedene, men den ivrigste har nok likevel litt bedre lysforhold.


En annen som blomstrer nå er en Klematis (Clematis koreana ssp.), som jeg har sådd fra frø. Blomsten er fin, men ikke så dyp burgunder som hos ekte vare. Men denne planten har en lang historie, og det er kjekt at den trives. Den kryper i bedet, planen er å legge den over en ball med hønsenetting til neste år. Da har den nok etablert seg så godt at jeg kan beskjære de lengste markkryperne noe.


Forglemmegeisøster er allerede iferd med å blomstre av - bildet er nok en uke gammelt. Denne har sølvfarget bladverk, og selv om blomstene gir et luftig og ikke altfor prangende innslag i bedet, synes jeg det er helt greit å klippe bort de lange blomstergrenene. Den dekker godt, og jeg ser at det også er kommet et par frøplanter som jeg vil bruke andre steder i hagen. Sølvfargen varierer litt, men det gjør ingenting - kanskje en blanding bare er med på å løfte fram "sølvet" :)


Feriehagen har etter hvert fått sin rimelige dose Bladliljer. Hosta er jo både enkel og robust, og det finnes utrolig mange varianter når det gjelder bladfarge. Hos meg står den også i fred for sneglene. Akkurat denne ble kjøpt umerket på et hagesenter for 2-3 år siden. Jeg husker at jeg lot grådighetsgenet mit utfolde seg, og rev planten i to deler før den ble plantet på to steder i hagen. Dermed ble denne litt stusselig året etter, men i år er det flere skudd. Dette er jo en plante som det er lett å flytte, så jeg bekymrer meg ikke for plasseringen helt ennå.

Forresten ikke lett å se av bildet over at planten faktisk står i et bed, hehe. Jeg har luket nå, men tok selvsagt bildet før jeg kom så langt :)

Nå er det snart helg. Selv om jeg er i feriehagen har jeg prøvd å jobbe inne mandag til fredag. Jeg har som tidigere nevnt permisjon for å prøve ut diverse ideer, og da er det viktig med struktur, og heller ta en økt i hagen om kvelden. Det er meldt tørt vær de neste dagene, så nå satser jeg på å ha en 100% effektiv hagehelg :)

God helg!

5 kommentarer:

  1. Blomstringen er i hvert fall sommerlig så det holder!
    Forglemmegeisøster er en av mine staudefavoritter, flotteste bunndekker!

    SvarSlett
  2. Det er ikke noe å si på blomstringen i år nei, naturen går sin gang selv om vi mangler de siste varmegradene for at alt skal bli helt toppers.

    Valmuesøster er en fascinerende plante med den blåfargen og Hosta blir jeg bare mer og mer glad i.
    De trenger litt god plass så det må noe opp før jeg kan få plass til flere.

    Fine bilder Bille, god midtsommer helg.

    SvarSlett
  3. Nydelig blå Valmuesøster som blomstrer hos deg nå. Det er heldigvis meldt hagevær på sørvestlandet denne helgen.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett