lørdag 13. juni 2015

Innhøsting av Narcisser

Jo, det er noen dager siden, men kjekt å dele likevel.

Her i feriehagen har jeg et nokså stort bed som er dedikert georginene mine. Jeg kaller det rett og slett Georginebedet selv om det er fullt opp av påskeliljeløk fra høst til vår.


Det startet med et par pakker med løk, og ihvertfall den ene sorten setter to sideløk hver sesong! Så nå er nok antall løk kommet opp i 150 om ikke mer. De nye løkene blomstrer allerede første sesong, det blir nesten litt for generøst.


Som jeg nevnte for noen innlegg siden har jeg i år latt ca 15 visne blomsteremner sitte igjen, dde andre er klippet bort. Målet er å høste mange flere frø til høsten, for det er så spennende å kanskje dyrke fram en ny sort. Av de 6-7 frøene jeg sådde i fjor, ble det bare én ny plante. Neste år kan jeg kanskje så 100 frø?

Nå blir Narcissene flyttet inn i råkjelleren, hvor de får visne ned. I juli klipper jeg vekk alt vissent lauv, da er kraften trukket tilbake til løken, og løkene er klare for utplanting når Georginebedet tømmes i oktober.

En stor fordel med denne typen veksebruk er at hele bedet spavendes både vår og høst. Dermed finnes det ikke rotugress.

Endelig en lukefri sone :)

4 kommentarer:

  1. Praktisk med vekselbruk i bedet, ser frem til georginene.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Og jeg som gruer meg til å finne plass til et par tuer med pinseliljer jeg må flytte. Det er vel bare å gå ut og gjøre det.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei Bille

    Kanskje jeg må gjøre som deg og ta løkene opp? Nå er det ikke mulig å sette en spade ned inngangsbeddet for der er det mye løk og mange tulipanløker som ikke blomstrer mer. Hvordan gjør du det med nedvisningen. De tørker ikke ut?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg legger løkene med lauv inn i råkjeller. Midtsommers skjærer jeg av lauvet. Hvis det blir for tett kan det komme mugg, så det kan være smart å lufte dem en gang underveis, oppbevar i feks grønn grønnsakskasse så blir det ikke for tett. Hvis jeg har mistet 2 løk så er ddet max, de tørker sjelden inn.

      Slett