mandag 17. mars 2014

Enda mer voksekraft fra i fjor

Når jeg prøver å få oversikt over fjorårets fotofangst, dukker det gjerne opp før-og-etter bilder. Ett bilde tatt av en nyplantet sak mens det ennå var tidlig sommer, og så samme plante igjen om høsten. Noen ganger forstår jeg ikke hvor voksekraften kommer fra, er det spesielt gode månefaser i feriehagen, mon tro? Eller er det Helene som gjødsler? ;)

En sånn plante var Forglemmegeisøster 'Silver Heart' (Brunnera macrophylla), tror den kom i posten fra gardenliving.no.


Det første bildet er tatt 9. juli. Da var det nye Månebedet omsider klart, og det ser jo himmelsk ut med åpen jord.


Neste bilde er tatt i oktober - tolv uker senere. Den har vokst seg til, kan man vel si. Fargen ser litt annerledes ut, men jeg tror det skyldes lyset og årstiden. Jeg er egentlig mest begeistret for vanlig grønt bladverk, men har jo etter hvert innsett at normalen kan brytes på utvalgte steder i hagen.

Nå er jeg spent på hvor stor denne blir i år. Setter den sideskudd, tro? Kupper den hele bedet? Bør jeg allerede nå se meg om etter en alternativ plassering for nye planter etter deling? Å teste ut steder i hagen med ulike forhold er jo ikke så dumt. Jeg tror jeg leste at den sprer seg mindre enn den rene arten, men et frodig bunndekke blir det i alle fall.

Ha en fin, ny uke!

16 kommentarer:

  1. Jeg plantet en brunnera i fjor, og er også veldig spent på hvor stor den egentlig blir. Den er i allefall kjempe fin!

    SvarSlett
  2. Kjempeflott plante! :-D Jeg plantet flere stykker for to år siden, men samtlige døde dessverre den tøffe vårvinteren 2013. De skulle gjerne få spre seg en del i min hage! Jeg ser poenget med grønt bladverk, men samtidig så er disse jo fantastisk fine å lage litt liv og farger i et halvskyggebed hvor det ellers ikke er så mye som lyser opp! :-D
    ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg synes den er kjempefin og den fremhever så fint andre grønne planter. Har plantet den midt i elgetråkket mellom to epletrær. Håper inderlig den lever. Jeg skal jammen bli flinkere å ta bilder av planter på starten og slutten av sommeren. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Så spennende med før- og etterbilder. Jeg har en lignende 'Jack Frost'. Den spredde seg ikke så veldig, bare vokst i tuen sin. I forfjor delte jeg den i mange små deler og plantet ut over et større område. Det likte den tydeligvis, for vips var alle småplantene like store som den opprinnelige (nesten). Din må jo passe ypperlig i et måneskinnsbed - og også i skyggebed hvor den kan lyse opp.
    Hipp hurra for voksekraft sier jeg :D

    SvarSlett
  5. Utrolig så flott den Brunneraen ble! Jeg har hatt problemer med å få de til å overleve her hos meg, lurer på om det blir for vått om vinteren.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Jeg tror nok det er Harefrøken sin fortjeneste. Hun har sikkert gjødslet godt de plantene hun ikke likte - Det var en veldig pen plante! Før- og etterbilder er moro! Burde fått en orden på det, men det har ikke jeg...

    SvarSlett
  7. For en flott plante! Så fint mønster i bladene og flott farge, både juni og oktober utgaven. God ide med før og etterbilder :) Jeg må i det store og hele bli flinkere til å ta bilder av hagens blomstrer. Tror nok bloggingen vil være til god hjelp :)
    Fin kveld videre :) Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  8. Hei. Kjempefin variant. Skulle gjerne hatt den. har den grønne "søstra" og den sprer seg villig vekk hos meg. Er faktisk allerede i blomst !! Ha det godt.

    SvarSlett
  9. Hei! Jeg ser meg ikke mett på denne planten, den bare må jeg ha! Brunnera altså..notert! Håper jeg får tak i den.. :-)
    Ha en fin uke,hilsen Eli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Den selges fortsatt på gardenliving.no :) Fin uke til deg også!

      Slett
  10. Vakker :) Har noen brunneraer i hagen, de frøsår seg villig. Flott plante som blomstrer lenge (her i alpine strøk iallefall:)

    SvarSlett
  11. Ja det er litt artig å se hvor mye enkelte vokser i løpet av en sesong. Det er sjelden jeg har bilder av kun én plante da, vanligvis blir det et helt bed som foreviges, eller en detalj eller en humle,,,

    Bedet er forresten ikke et måneskinnsbed, bare et månebed, jeg skal forklare i eget innlegg snart :)

    Fin tirsdagskveld!

    SvarSlett
  12. Det ser ut til at vi holder på med like aktiviteter for tiden - jeg sjekker også nå mine gamle bilder og ser hvor jeg kan forbedre beddene. Forglemmegeisøster har jeg ikke, men jeg likte den du har der veldig godt. Med hvite bloster rundt så blir det kjempelekkert. Du spurte om det var vrihassel på bildet i bloggen min, og det er det. Den trives bare litt dårlig så det er ca 2 blader på den....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppfølging :) 2 blader er da dobbelt så mange som ett ;)

      Slett
  13. Du! Det er Myske, Bille enten du vil eller ikke... Har hatt den i tidligere hage også og jeg digger den. Den som du svarte på på bloggen min altså :) Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg vil! He-he. Har svart hos deg. Ja, Myske er en superfin plante, rart den ikke er vanligere rundt omkring enn den er.

      Slett