lørdag 11. mai 2013

Skumle tider på balkongen

Ja, jeg greide ikke å vente. Det ble bra temperatur noen dager, og da klødde det litt ekstra i fingrene etter å sette ut noen av frøplantene. I og for seg en fornuftig tanke siden de fleste snart må pottes om uansett, og siden det jo allerede er mai. Og siden krukkene jo lett kan settes innenfor om det blir et par kalde netter som det fort kan bli i mai.

Bortsett fra at jeg etter å sette plantene ut etter bare 2 dagers herding, dro avgårde til feriehagen for å prikle, sage, male, grave og plante. Nå sjekker jeg naturligvis vær og temperaturvarsel flere ganger daglig, helt unødvendig siden jeg uansett temperatur er for langt unna til å gjøre noe til eller fra.

Så trist ser det altså ut før sesongen er skikkelig i gang.

Nå har jeg jo bare satt ut noen få planter, har flere på lager så hvis det går ille prøver jeg bare på nytt. Tok med mange frøplanter til feriehagen, de syntes nok det var stas å kjøre buss over fjellet selv om de ikke fikk vindusplassen.

Plantene som tester våren er Atlasblomst, Hagepoppel og Petunia. Det er litt uvant å sette ut planter før vinterens gatestøv er vasket vekk. Men får satse på en skikkelig vask før enda mer skal settes ut.

Fortsatt alt vel, etter 5 minutter ute.

Også Grønnrennen (Chlorophytum) kom seg ut. To av de mange fra i fjor, som har overvintret inne og vokst seg litt større. Her ser du hvor liten den var i fjor vår. Det blir litt frodigere i blikkboksene på Skyggebalkongen i år.

Snart tilbake med balkongplanteplanene for i år :-)

God maihelg!

16 kommentarer:

  1. Håper og tror at det går fint med plantene dine mens du er vekke. Nå er det vel slutt på frost og snø på denne siden av sommeren.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  2. Ja vi får satse på det. Men her i feriehagen i "milde" Rogaland ert det pt 3-4 grader om nettene. Herder her oså, bl.a. 25 nye Dahlia som har stått ute i natt. Brrr.

    SvarSlett
  3. Kjekt at duhar startet balkongsesongen, plantene setter sikkert pris på å være ute.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Det går nok bra tenkjer eg, inne på ein balkong så står dei no litt skjerma for den verste kulden. Fiberduk er uunnværleg for mine planter når dei skal ut til herding om våren. Den vernar mot både vind og kulde.

    SvarSlett
  5. Får håpe det går bra med plantene. På langtidsvarselet for østlandet melder de bare om regn og atter regn, og da er det jo mildere enn om det var klarvær.

    SvarSlett
  6. Det går som regel bra. Jeg har også satt ut noen planter, og krysser fingrene for at nattefrosten har gått sin vei.

    Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem

    SvarSlett
  7. Nå er det slutt på frosten, har jeg tenkt. Likevel turte jeg ikke fjerne granbardekket på lavendelen min som står ute i dag...

    SvarSlett
  8. Krysser fingre for meir sol og varme over det ganske land. Ha det godt.

    SvarSlett
  9. Håper det går fint! Skal også krysse alt jeg har! Jeg skal samme neste helg og avherder på dagtid alt jeg kan! Ja det er skummelt med denne lunefulle norske våren. De sier jo etter en sen vår kommer en lang sommer så vi satser på at den straks er igang!

    SvarSlett
  10. Det kommer til å gå så bra så:) Gatestøvet har nok en beskyttende effekt! Det blir frodt på balkongen din i år. Har laget en takkepost til deg m/flere rause hagefolk. Hvis du vil kikke, så finner du den her; http://enerhagen.blogspot.no/2013/05/takk-til-dere-rause-hagefolk.html

    Ha en fin søndagskveld! Håper det du hadde en god helg i sommerhagen din:)

    SvarSlett
  11. Dette kommer sikkert til å gå bra:-) Her er det meldt ned mot null til uka, men etter det skal de få være hjemme alene noen dager. :-)

    SvarSlett
  12. Vi satser på varmegrader fremover, og en snarlig sommer ;)

    SvarSlett
  13. Det er jo litt deilig at det går an å få ting ut i frisk luft sånn omsider. Nå er jeg spent på hvordan feriehagen din hadde det i helgen!

    SvarSlett
  14. Har lige fået din blog anbefalet af Evigglade. Og så har du endda en skygge-altan ligesom mig. Glæder mig til at følge med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nina! Velkommen hit :) Jeg kikket nettopp innom din fine Altan blogg, og forstår godt at jeg må snart avlegge et grundigere besøk. Fin oversikt du har over danske balkongblogs :)

      Slett
  15. Takk for alle kryssede fingre og tær! Nå er jeg tilbake på Skyggebalkongen, og det har gått helt fint. Nå er det motsatt, har satt ut mange planter i feriehagen, så kryss gjerne noen flere fingre for at det går bra der borte også ;-)

    SvarSlett