fredag 3. mai 2013

Fra humlesurr til humlehus - bilderas

Det blogges for tiden heftig om våre kjære humler, og nylig sparket Stein i Vår Svenske Sommerhage ballen over til meg. Takk for den - klart jeg blir med på dette, men hva skal man skrive om etter at så mye er skrevet allerede? Litt av hvert selvsagt, eller kanskje du synes det er nok å se på humle-bildene mine.

Festen tar aldri helt slutt på Lammeøre (Stachys olympica).

Jeg elsker humlene i feriehagen min, der finner de masse mat fra tidlig vår og helt til lyset "slukkes" sent på høsten. De er uunnværlige hjelpere i hagen, særlig hvis du (eller naboen) har frukttrær eller bærbusker, eller bare liker å høste egne frø.

På kanten av matfatet - hvem bryr seg vel da om en dustete fotograf?

Humlene hører jo også naturlig med i idylliske sommerminner som de fleste av oss tar med oss videre. Summing fra humler på flukt fra blomst til blomst under blå-blå himmel (ok, den himmelen man husker som blå-blå var noen ganger egentlig grå-grå).

"Fakir-humler" elsker Purpursolhatt (Echinacea purpurea)!

Om våren skal du se deg for hvor du tråkker. Mellom lauv og kvast kan det ligge humler som er i ferd med å våkne til ny sesong. De er litt trege i starten, litt hjelpesløse, og de skal ikke tråkkes på. Ofte ligger de i solen og varmer seg, de trenger nokså høy kroppstemperaur for å være aktive, men de er "varmblodige" og er ikke avhengig av utetemperaturen fotr å jobbe. Den siste sorten kommer fram fra sine bol så sent som i slutten av mai.



Visste du at humlene begynner aktivt å pollinere når det er bare ca 5 varmegrader, mens feks bier og veps trenger nærmere 10 grader før de kommer i gang? Med forsinket vår er det ikke vanskelig å forstå at humlene gjør en fantastisk jobb mens kollegaene fortsatt sløver i bolene sine. Eller la oss snu på det, hvis det ikke var for humlene, hvem skulle da bestøvet vårplantene som faktisk blomstrer før det er 10 grader varmt...? 

Inn for landing på Virginialeddblomst (Physostegia virginiana)



Jeg har mange humlebilder i arkivet, for humlene er blant mine favorittmodeller i hagen. De bryr seg sjelden om fotografen, og har heller aldri tid til lange fotoseanser; De er på jobb skal vite! Så man må være kjapp på avtrekkeren.  Heldigvis besøker de mange blomster på samme plante, eller flyr ikke lenger avsted enn til naboplanten, og dermed blir det flere muligheter til å knipse gode humlebilder.

Glam og glitter på Liten Flatklokke (Platycodon grandiflorum)

Noen ganger er de overdrysset med berusende pollen. Det er nesten så det glitrer.

Nesten vellykket gjemsel i en Sverdiris (Iris-pseudacorus)

Noen ganger lurer man på hvor brumlebassen ble av - men der stakk det ut et hårete bein, ja.

Opptatt på toppen av en Kjempegullknapp (Cephalaria-gigantea).
Det blir knipset mange søte humlerumper som denne i løpet av en sommer.

Men også humlesongen har en slutt. På sensommeren hender det at man finner humler som surrer rundt seg selv i gresset, nesten uten å komme av flekken. Det er litt vemodig at både sesongen, men også endel humler - er brukt opp.


Enkelte humler flyr omkring med midd på - det er visst mest vanlig om våren, men bildet over er tatt i august. Det sies å være ufarlig for humlen, men er helt sikkert ukomfortabelt. Midden forflytter seg på denne måten fra bol til bol, med blomstene som "buzz-stopp". Før bildet ble tatt krasjlandet stakkaren med midd-passasjerer og det hele i en krukke med vann så jeg måtte hjelpe den ut - derfor ser den litt pjusk ut men pelsen er bare våt.

 Humlene bor og yngler gjerne i tomme musebol, men de kan også slå seg til høyere opp. Du har sikkert ikke mange sånne musebol i bedene dine, og her på Skyggebalkongens betonggulv finnes det faktisk ingen. Men hvis du har litt tilgrensende utmark eller villhage, kan det tenkes at det bor noen humler der. Kanskje en idé å ofre en hjørneflik av hagen til humle-camping?

Ikke så rart at humlene liker Honningknoppurt (Centaurea montana).

Du kan bygge et lite humlehus som en hyggelig takk til dine hardtarbeidende venner. Dette artige humlehuset står ved paviljongen i Urtehagen i Botanisk hage (Oslo). Kan ikke huske at jeg har sett det før i dag, men det har jo pågått en humleaksjon ganske lenge, bl.a. hadde Hageselskapet fokus på humlene i hele 2012.


Det går nok greit å bygge et humlehus, uten at jeg kan fortelle deg hva som skal til for at humledronningen skal slå seg til der. Men legg ihvertfall merke til landingsrampen som går i flukt med inngangshullet, det er nok ikke tilfeldig. Og så er det ikke nok med et vakkert ytre, det er også krav til interiøret, plasseringen må være tilpasset rett humlesort, og man bør visst dessuten ha litt humlekunnskap for å lykkes. Se lenke nederst i innlegget.

Hodestups forelsket i Altaikattemynte (Nepeta sibirica).

Tidlig og sent, humlene bryr seg lite om tariffer og arbeidstid. Først opp, og sist i seng - det er humlene det!


Jeg sparker humle-ballen videre til:
Villrose på Villroses hage  og  ElseT på Hagen på Amfjell. Tar dere utfordringen?


Stor samling med blogginnlegg om humler finner du på Moseplassen.

Vil du lese mer om humlene?


Humler (Wikipedia)

Blomster og bier = sant (Direktoratet for Naturforvaltning)

Spør en biolog (Norsk Biologforening) - skriv f.ekls. humle i søkefeltet.

Norske humler og andre bier trues  (Aftenbladet)

Hageselskapets humlekampanje: Summende hager

Hvordan lage gode humlekasser (La Humla Suse)

11 kommentarer:

  1. Humlene skal vi ta godt vare på! Artige fotomotiv, også. Likte spesielt godt det glamorøse på flatklokken!
    Takk, skal se hva jeg kan gjøre med utfordringen! bserverte en lodden, stripete i går...

    SvarSlett
  2. Så flott at du tok utfordringen og er med og blogger om humlen!
    Kjempfin bloggpost, lekre bilder! Kjenner forresten igjen det med humla plutselig blir borte, for å å krype frem fra blomstens indre :D

    SvarSlett
  3. Haha :D
    Du skriver herlig og serverer lekre bilder!
    Jeg humret meg gjennom innlegget.
    Fint du la ved så mange lenker også.

    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  4. En virkelig humleelsker her, ut i fra tekst og bilder! Herlig!

    SvarSlett
  5. Kjempefint innlegg Bille! :-D Herlige bilder og mye fltot informasjon jeg ikke kjente til.
    Ha en fortsatt riktig fin dag!
    Stein

    SvarSlett
  6. Hei Bille, takk for utfordringa. Eg skreiv om humler den 25. april. Som du kan sjå så var det ikkje så mykje, men eg er absolutt interessert i at humlene, insekta og alt liv skal ha sin plass. Høgdepunktet i ein god sommardag for meg er når eg kan sitje ute og høyre den intense summinga frå insekta rundt meg. Då er eg i fullstendig harmoni.

    SvarSlett
  7. Nydelige humlebilder og flott skrevet! Vi hadde finvær og sol forrige lørdag og da ble det varmt nok her til at humlene livnet til. De surret rundt i krokus, stemor og perleblomster.
    God helg!

    SvarSlett
  8. Takk alle for hyggelige kommentarer! Nå ble jeg humle-glad! :D

    ElseT: Oi, jeg kikket bakover 2-3 innlegg, men du hadde nok vært enda mer produktiv på bloggen din! Det var jo ikke meningen å utfordre deg til enda et innlegg :D

    God helg til alle!

    SvarSlett
  9. Du kan jo så mye om våres gode hagevenn Bille, så fin og artig lesing om humlen.
    Flotte bilder, jeg koste meg og lærte masse nytt med ditt innlegg om humlen.
    God helg fra Marit.

    SvarSlett
  10. Flotte bilder og godt skrevet om humla! Det er kjempeflott med dette fokuset på humler og insekter i hagen. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  11. Superfine bilder og godt skrevet om våre kjære hjelpere!
    Humlene er de første som kommer på besøk i drivhuset her om våren :-)
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett