lørdag 2. mars 2013

Endelig - årets første!

Det er alltid noe spesielt med årets første spirer. Nesten uansett hva som spirer først, blir de små beundret og studert på inngående måter som en ikke-planteinteressert bare ville ristet på hodet av. Men sånn skal det være, for dette er liksom selve startskuddet for ny sesong!

Petunia 'Flambe Cascade'

I år har jeg som vanlig omfattende såplaner, men foreløpig er jeg bare så vidt igang med 4 sorter her i byen.  Det blir mye mer i feriehagen, men ikke før til påsken.

* Petunia x hybrida - Praktpetunia 'Flambe Cascade' bilde hos Impecta.se
* Rhodochiton atrosanguineum - Blodbeger - frø høstet på Skyggebalkongen 2012.
* Allium, fra rusk-og-rask samlingen, nokså sikker på at det er Allium-frø.
* Dahlia x cultorum - Georginer - gamle restefrø.

I tillegg har jeg sådd en potte med rusk-og-rask-frø som jeg fant i kjøkkenskapet før jul.

Vel, det er kun Petunia som spirer foreløpig, men de mener alvor og av ca 15 sådde frø er det 17 spirer - m.a.o. tilnærmet 100%. Allium hadde jeg stående på oppvarmet badegulv helt til jeg fikk det for meg at de trenger stratifisering, så nå nyter såpotten fine senvinterdager på Skyggebalkongen. Verken Blodbeger eller Dahlia har spirt ennå, og det nærmer seg 14 dager. Kanskje de er lysspirende og ikke kommer til å spire på badegulvet likevel? Da blir det vel flytting igjen, godt det bare er et par potter.


Har også plantet en skikkelig inntørket Dahlia-knoll som jeg fant i feriehuset i høst, og som jeg ikke er helt sikker på hva heter. Den har nok løsnet fra knoll som ble kjøpt våren 2012. Jeg har fått spiring på like tørre knoller før, men det er jo ikke alle enkeltknoller som har "øye". Den fikk i alle fall noen timer i vann før den ble gravd ned. Ikke at jeg regner med så stor sukksess her, men det skader jo aldri å prøve.

Ha en fin helg!  Det er mars, og det er nesten vår!

19 kommentarer:

  1. Det er deilig når man begynner å se liv. Petuniaen din må jo være et under med spiring % på over 100%, du har nok bare byttet tallene, fort gjort. Får du liv i den dahlia knollen vil ihvertfall jeg høre om det, men man gir seg aldri. Er det knoll er det håp. Så du hadde lagt inn kommentar på min villahage om at du ikke fant hvor du kunne legge inn kommentar i dynamisk visning. Jeg har dynamisk visning på min blogg nå og på min nettleser er det bare å trykke på aktuelle innlegg og så kommer hele innlegget med kommentar felt nederst. Fungerer ikke det hos deg? På forhånd takk hvis du gir meg en tilbakemelding!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Får ikke lagt inn kommentar i bloggen din, så jeg må satse på at du sjekker igjen her. Jeg bruker Opera. Ser at "arket" med siste blogginnlegg hos deg fortsetter under min nedre skjermkant, men finner ingen måte å skrolle nedover. Zoomer jeg ut, er nedre del av det "arket" blankt. Regner med at det er der kommentarene postes/ligger. Her er skjermdump (som jeg sletter om et par uker).

      Med avanserte dynamiske oppsett risikerer man å ikke nå ut til alle, sånn er det bare. Google som eier Blogspot, bryr seg nok mest om sin egen nettleser Chrome. Ofte er det de enkle bloggoppsettene som virker best, da de er lettere å bruke og virker på de fleste nettlesere ;-)

      Slett
  2. Det er ekstra spennende med årets første spirer! Da er sesongen i gang. Dahliaknollen din ser veldig tørr ut. Jeg er spent på om du får spiring på den.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det skal vel godt gjøres, gir den 4 uker.

      Slett
  3. En herlig start på en ny sesong! Nå er du i gang.

    Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  4. Det var noen fine petunia du har fått til å spire, årets første spirer er alltid en glede.

    SvarSlett
  5. Svar
    1. Det går jo greit å se innleggene dine da, jeg liker bloggen din, og oppsettet er fint det! :-)

      Slett
  6. Grattis med spiring! Like hyggelig hver gang :-)

    SvarSlett
  7. Ikke dårlig med sånn spiring på frø! :-)

    SvarSlett
  8. Herlig med sesongens første spirer! Ser lekker ut på bilde den petunia'n.

    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  9. Spennende hva som kommer ut av rusk- og rask-potta!

    SvarSlett
  10. He-he, om du sår 15 frø, og får 18 spirer blir der vel mer en 100 % ? Herlig å se at du også er i gang med frøsåing!

    SvarSlett
  11. 17 spirer var der, ja, og ikke 18 :)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg tok nettopp en ny opptelling og det ER 18 spirer. Klart jeg har sådd mer enn 15 frø, jo mindre frøene er jo mindre nøyaktig, men noterer alltid ned ca hvor mange jeg sådde. Uansett supert tilslag :D

      Slett
  12. Så herlig når dei første spirane viser seg. Eg har prikla litt i dag, så no er eg også godt i gang.
    Ang. Blodbegera, du må berre ha litt ekstra tolmodigheit med dei. Det kan ta litt tid før dei spirer. Mine har akkurat spirt, det tok over tre veker.
    Lykke til vidare.

    SvarSlett
    Svar
    1. I fjor sådde jeg også Blodbeger, da spirte de etter 1 uke. Men ja, har ikke så mye annet valg enn å vente litt til :D

      Slett
  13. Hei Bille og god søndag.
    Ja det er så det kiler i magen når de første små grønne spirene viser seg.
    Du sår jo så masse spennende på våren, men kunsten er vel som du og ikke så alt på en gang.
    Det skal jo prikkes og stelles etter hvert som det spirer og gror.
    Nå er jeg ganske i rute med priklingen så vips hadde jeg satt nye frø he he.
    Ha en fin dag fra Marit.

    SvarSlett
  14. Visst är det kul när det spirar, och dom kommer nog ikapp andra som spirat tidigare. Men den dahlian... lycka till, får du den intorkade knollen att blomstra kommer den för alltid få en plass i ditt blomsterhjärta :)

    SvarSlett