søndag 9. september 2012

Balkongstatus

Det har vært litt stille her på Skyggebalkongen i det siste, så nå kommer en statusrapport for å komme i siget igjen!

Har hatt en fin uke i feriehagen, og etterpå er det blitt mye jobbing og annet som ikke akkurat foregår på balkongen. Da jeg skulle sjekke bilder som allerede var gjort klar for framtidige blogginnlegg, viste det seg at filmappen var blitt skadet. Ingen krise, men litt kjipt ikke engang å kunne sjekke hva jeg egentlig hadde tenkt :-)


Det merkes godt at sommeren er på hell nå, men det er da fortsatt noe å glede seg over. I løpet av min 3-ukers ferie fram til starten av august, ble det meste satt tilbake, og noe strøk helt med. Så totalen er litt sliten, men med antydning til frodigere tider innimellom...

Finest akkurat nå er Blodbeger som riktignok nølte litt fordi jeg ikke hadde planlagt klatretråder høyt nok oppe på veggen. Så snart den fikk litt mer å klatre i har den faktisk vokst bra enda det er sent i sesongen. Og den kommer stadig med nye blomster.

Dronning Ingrid, som startet året som en liten stikling, har nå 3 blomsterballer. Kjøpe-pelargpniumen med intense fiolette blomster har imidlertid takket for seg etter overvanning og senere også hvitfly. Akk ja. Browallia'en (den med blå blomster) til høyre blomstrer omsider veldig fint, mens Browallia'en som stod sammen med Blodbegeren har fullstendig kollapset og er klippet ned. Det samme gjelder Akeleien "fra grønne frø", den ble bolig for lus og det spørs vel om jeg bryr meg med å spare på roten.

På veggen øverst og rett fram henger Million Bells, som blomstret fint tidlig i sommer, men var helt krepert etter 3-uksers ensomhet og tørke. Roten har altså satt nye skudd, og nå blomstrer den igjen - hurra!

M.a.o. noen kommer, noen går - og noen kommer tilbake.

8 kommentarer:

  1. Det ser riktig frodig ut på balkongen din i september, mye som fortsattblomstrer.

    SvarSlett
  2. Utrolig trivelig på balkongen din, små og store leirpotter med diverse planter og blomster er kjempe miljøskapende! Jeg bli nødt å så blodbeger til vinteren....

    SvarSlett
  3. Her var det mye som vokser og blomstrer fremdeles! Blodbegeren din ser virkelig ut til å trives. Utrolig at Million Bellsen har kommet seg så fint igjen.

    SvarSlett
  4. Ja, nå er sommeren på hell. Jeg merker hver dag hvordan stadig flere planter på balkongen begynner å forberede seg på vinteren. Blodbegerplanten, browaliaen og dronning Ingrid var jo kjempefine! :-)
    Jeg var forresten i Sverige forrige helg. Brodiaea "Queen Fabiola" løkplantene sto fortsatt i full blomst, så det skal bli spennende å se om de rekker å komme med frø før frosten setter inn. I så fall kan du få noen løk av meg :-)
    Ha en fin uke Bille! :-)
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Sender deg en PM på hagegal så tar vi det der :D

      Slett
  5. Blodbeger er et sikkerstikk ja.

    Veldig mange vakre bilder i forrige innlegg (og de før).

    SvarSlett
  6. Kår er første gang med blodigere hos meg og jeg er overrasket av tålmodigheten den har, tørken synes ikke gjøre stor skade den heller. Du, den ser perfekt ut på din balkongvefg, mye bedre enn villvin vil jeg tro. Så byr den på blomster dessuten. Regner med den får overvintre inne hos deg, den MÅ du da spare på :)

    SvarSlett
  7. Takk for kommentarer! Det har vært en travel uke, men har lest deres hilsener selv om jeg ikke har vært innlogget og kunne svart.

    Jeg synes egentlig det er litt tidlig å la flere krukker stå tomme, men sånn er det nå bare. Det er nesten så jeg savner Prydtobakkens voldsomme bladverk fra i fjor.

    Ja Mia, Blodbeger blir det neste år også. Overvintrer ikke den på balkongen, men har jo noen på kontoret som skal få en sjanse.

    SvarSlett