fredag 14. november 2014

Slitne men i sikkerhet

Her på Skyggebalkongen vokser det Grønnrenne (Chlorophytum) i små spann og blikkbokser som er hengt opp på veggen. I dag ble plantene omsider reddet inn, og det var nok på høy tid. Grønnrenne takler dårlig stell bedre enn frost, for å si det sånn.

Litt matt etter kjølige høstnetter - eller bare lett avslappet?

Det er allerede tre år siden jeg skrev om dette første gang, og bakgrunnen for å henge opp nettopp Grønnrenne var at planten tåler tørke veldig godt, og har heller ikke noe imot å stå med røttene i vann de få gangene blikkboksene blir tatt ned fra veggen for å bli vannet rikelig. Altså en riktig så hardfør veggpryd.

Det jeg ikke så for meg i 2012 var at plantene skulle bli stående i samme jord i tre sesonger, og ikke er det mye jord per plante heller. At de ikke krever mye næring er dermed rimelig greit dokumentert.

Til våren skal det nok bli ny jord. Tror jeg. Det får vel være grenser på å utnytte de som ikke roper høyest ;)

Grønnrenne funker forresten også bra som utfyllingsplante i krukker og balkongkasse, så om du har en morplante inne, vil den årlig produsere småplanter som du kan plante ut, uten å tenke på overvintring.

Nyt helgen der du er!

7 kommentarer:

  1. Så bra med tips på hardfør plante, det trengs her i hus og hage :) God helg!

    SvarSlett
  2. Må innrømme at grønnrenne ikke trives hos meg, selv om de ikke får bra stell. Det ser ut til at de trives bedre på din balkong.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Håper de bare slapper av litt :-)
    Hadde grønnrennere før, men gav opp da de ble helt grønne. For mye skygge, antar jeg.

    SvarSlett
  4. Høres ut som en ideell plante :)
    De fortjener absolutt litt ny jord til neste år :D
    God helg!

    SvarSlett
  5. Grønn renne er en grei stueplante, og jeg har akkurat plantet to "barn". Jeg har ikke forsøkt å ha den ute.

    SvarSlett
  6. Jeg har drept grønnrennen min i vinter/vår. Den fikk alt for mye vann. Jeg likte så godt når den blomstra - så søte små hvite blomster på aks. Skulle bare latt være å vanne - så hadde det gått bra, ser jeg! :-)

    SvarSlett
  7. Okay da, litt ny jord til våren. Tror jeg :)

    SvarSlett