søndag 11. juni 2017

Uidentifisert ugress på kjøkkenbenken

Jeg hater å kaste planter som jeg ikke vet hva er! Mens alle dere poster bilder av allverdens herligheter i junihagen, nøyer jeg meg derfor med å dele ugress fra kjøkkenbenken. Du husker kanskje at jeg sådde frø av mimosa-tre (Leucaena leucocephala), som senere viste seg å bli noe annet, kanskje piggeple. Nå har planten vokst en del og har allerede startet blomstringen, som minner meg litt om burot (Artemisia vulgaris), men ikke helt...


Men, så var det dette med detaljene da. De øvre bladene er litt rosmarinaktige og kan nok minne litt om burot, men de nederst, d.v.s. halve planten har fortstatt piggeple-blader, og derfor kan ikke dette være burot, i alle fall ikke den vanlige sorten. Dessuten er blomsterklasene litt mer klumpete, mens burot vel har mer langstrakte aks?

Klikk for større versjon.

Ulempen med å dyrke ukjent ugress på kjøkkenbenken, er at slektningene i det fri jo ikke er blitt like store ennå. Så nå lurer jeg på om nye bilder gjør det lettere for deg å bestemme denne? Er det en variant av burot?

Fin søndag, uansett! :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har burot (jippi!), romersk malurt og abrodd og fransk estragon, men de likner ikke på ugresset ditt. Kanskje det er et kjent forferdelig Kanariøyugras eller en helt ny mutasjon? God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for elemineringshjelp. Jeg har kastet den, blomstringen var ikke akkurat overdådig, og den var helt luktfri, så jeg fant ikke noen større nytteverdi :) Balkonggrønt har jeg nok av. Synd at jeg aldri får vite hva det var, men tror nok heller at det lå frø i den økologiske såjorden, enn at det stammer fra sydligere breddegrader ;)

      Slett