tirsdag 6. juni 2017

Dahliasesongen er i gang

Startskuddet har gått i feriehagen! Selv om denne gartneren har vært i omtrent like lang vinterdvale som Dahlia-knollene, er det ikke bare tjo og hei når sesongen skal ryddes ut, graves ned og alle bed skal ryddes. En hage som styrer seg nesten selv gror fort igjen, og arbeidsoppgavene blir derfor ikke bare trivelige de gangene jeg tar et skippertak. Særlig tidlig i sesongen er det mye som skal gjøres på kort tid.


Men å vekke opp sovende Dahliaknoller er alltid hyggelig! Jeg har etter hvert fått flere av samme sort, sånn at det ikke lenger er så viktig med merking av hver eneste knoll. Men selv om jeg merket kassene så sent som i høst, hender det at jeg må gruble litt før jeg husker hva det betyr at kassen f.eks. er merket med blått garn. Det finnes jo ikke blå Dahlia...

Jeg setter knollene ut noen dager før jeg planter. De tar ikke skade av å ligge ute i friluft mens jeg klargjør bedene, derimot kan lys og litt regn trigge raskeree vekst. De aller fleste var fine og saftige til tross for at kjelleren har vært tørrere enn normalt denne vinteren. Bare noen få spirer, men mange fine øyer/kommende skudd. Og jeg har jo erfart at selv knoller som virker tørre og mangler skudd kan overraske. En metode jeg bruker når jeg vurderer kvaliteten er å veie knollen i neven - er den for lett kan det spøke for avlingen, men som sagt, det hender jeg blir overrasket, så det aller meste havner i bed eller krukker uansett.


 I tllegg til kassene har jeg mange Dahlia i krukker. Disse knollene graver jeg ikke opp om høsten, men en uke før krukkene tas inn i kjelleren om høsten settes de i le for regn for at de ikke skal være dyvåte. Da klipper jeg samtidig vekk det meste av det grønne, men noen ganger har jeg ikke rukket å fjerne noe og det har gått like fint. Jord er et perfekt lagringsmedium, det beskytter jo knollene mot forbigående lave temperaturer og magasinerer den lille fukten som er tilgjengelig gjennom vinteren. Dessuten vil ikke gnagere ha så lett tilgang til knollene når de er beskyttet av tørr jord. Mus i en kjeller er jo ingen ny oppfinnelse.

Oppbevaring i krukke forutsetter altså at jorden ikke er for våt, men den kan godt være litt fuktig. Jeg fukter aldri disse krukkene om vinteren. Nå har alle fått ny jord inkludert en neve hønsegjødsel, og så kan bare sommeren komme og gjøre resten - jeg er klar :)


Befinner du deg i Haugesund i dag og kan tenke deg en av georginene mine? Den røde som du ser på bildet over kan i år kjøpes på Haugesund Hagelags planteloppemarked (6. juni). Dette er en gammel og sterk sort som hos meg har formert seg i rekordfart. Kjøper du en liten knoll i dag kan du innen få år fylle et helt lite bed. Den blir ca 60 cm høy og blomstrer rikt. Blomsten åpner seg litt mer enn på bildet, og er forresten fin til snitt.

10 kommentarer:

  1. Hei. Takk for tips. Det er flott med dahlia. Skulle ønske jeg hadde plass til mange flere. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Dahlia er spennende, og så finnes det jo så mange varianter. Fin dag!

      Slett
  2. Dette tipset passa perfekt! Jeg skal også plante ut Dahlia snart, og lurte på om jeg skulle putte noen i potter. Så da gjør jeg det - tar stor potte og gjødsler godt for de liker vel nokså mye mat, dahliaene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mindre jobb med Dahlia i krukker, synes jeg. Ja, de trenger mye næring for å bli fine, så de må passes bedre på når de står i krukke. I feriehagen blir de lett slitne i tørre perioder, men knollene greier alltids å lagre nok kraft til å overvintre.

      Slett
  3. Det må være godt å være Dahlia i sommerhagen din Bille! Litt sv en familieforøkning. I år er alle mine havnet i potter, siden brunsneglen liker dem enda bedre enn jeg gjør:)
    Nyt feriehagen!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg er de som står i krukke mer utsatt for snegler enn de som står i bed, verden er rar. Men jo, plantene blir stadig flere, selv om enkelte sorter takker for seg. Nå satser jeg på de lave sortene, for de tåler vestlandsvinden bedre.

      Slett
  4. Hei!
    Her går det også i dahlia om dagen. Mange av våre har ikke klart vinteren, men fikk heldigvis kjøpt en del på Hagemessa. Er spent på om jeg har fått 'Eveline' i år. To år har den vært feilmerka, og det er litt irriterende. Har planer om å ha de sammen med kjempeverbena.
    Gleder meg til en ny dahliasesong.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må ta frø så har du backup dersom mange går ut. De vokser fort og blomstrer bra første året, selv om de jo ikke alltid blir fullvoksne, så er frøplanene en grei løsning for å fylle ut, synes jeg.

      Slett
  5. Ja, i år har jeg fordrevet de fleste. Mest for å ha et forsprang på sneglene...
    He-he, jeg har også brukt farget garn til merking. Kan jo være 'Blue Boy' ;)
    I år overlevde bare de som fikk overvintre i potte. De andre tørket vist inn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fordrev knollene før, men nå planter jeg rett ut. Sneglene har hittil holdt seg unna, men de fleste knollene har så mange skudd at det egentlig bare er til hjelp om noen gnafser i seg et skudd her og der :) 'Blue boy' må jeg sjekke ut.

      Slett