søndag 18. juni 2017

Bare grønt

Årets balkongsesong ser ikke ut til å bli helt som andre balkongsesonger. Jeg må nok erkjenne at jeg ikke slår naboen i år. For det er foreløpig bare grønt, og i tillegg har enkelte planter visnet, som vanlig av ukjente årsaker. Og siden det blir flere turer til feriehagen framover, venter jeg med å kjøpe inn fargeklatter til det blir et lengre sommeropphold her i byen.


Solsikker ble jo en suksess her i skyggen i fjor, men jeg greide ikke å holde plantene friske nok til å få spiredyktige frø. Så i år er det nytt forsøk, og siden det blir vanning oftere enn i fjor, håper jeg å gjøre det litt bedre i år. På bildet over ser du forresten palmen som spirte tidligere i år og allerede har to flotte blad. Jeg aner ikke hvordan den vokser videre, men sannsynligvis må jeg uansett mestre overvintringen før det er snakk om plassproblemer.


På plantebordet er det bl.a. flere solsikker, Jeg synes de var kraftigere i fjor, men det er vel litt avhengig av vær og temperatur, og siden vi såvidt har passert midten av juni, har de ennå godt med tid. Det er plantet Tøffel (Calceolaria mexicana) i den ene krukken. De har vokst veldig bra, og jeg håper de blomstrer første året.

Og så lurer du sikkert på hva i all verden den frodige bladplanten i front kan være? Vel, jeg kjøpte meg en stor bukett avskårne peoner, og da de skulle i vasen ble det ganske mye bladverk til overs, grønt og fint, så jeg jukset meg til en ekstra "plante" ;)

Helgen er straks over, men juni nytes vel uansett hvilken ukedag det er? Fin uke!

6 kommentarer:

  1. Husker skyggesikkene fra i fjor :)
    Tøfler er trivelige, og passer sikkert på balkongen. Sådde noen for et par år siden og plantet ut. Hvoretter sneglene glefset dem i seg umiddelbart. Trygg balkong er tingen for dem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, takk for advarselen. Har nemlig en del Tøfle-frøplanter som venter på utplanting i feriehagen også, men der regjerer jo sneglene... De har forrsten ikke blitt noen suksess på balkongen, de fleste har lidd den mystiske visnesyken...

      Slett
  2. Grønt er jo fint det. :)
    Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, ja skulle jeg velge enten bare blomster eller bare grønt, så ville det nok ha blitt det siste :)

      Slett
  3. Jeg har også hatt tøfler. En gang tenkte jeg at jeg skulle ha et lager med sånne som presang når jeg ble bedt bort der en må ha med sånt. Det ble med tanken. De er så søte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt første år med tøfler, så jeg venter i spenning på om de greier strabasene her på balkongen :)

      Slett