fredag 13. mars 2015

Tørre såpotter trenger vann

Bare en liten påminnelse i det vi hopper inn i en nydelig, solrik vårhelg. Det ser ihvertfall ut til at det er meldt sol i store deler av landet, så helt ille kan det vel ikke bli.

Har du et lite depot med såpotter stående ute? Potter som har tilbragt vinteren i bitende kulde,mens du selv har kost deg inne i varmen? Hm, ikke få dårlig samvittighet, frøene har forhåpentlig ikke spirt ennå, så alt er som det skal være.


Men vær obs på at tørre marsdager gjør jorden i såpotttene helt knusktørr. Det er ytterst få frø som liker å spire i knusktørr jord. Så, ta en sjekk og vann forsiktig hvis det er helt tørt. Særlig hvis pottene står inntil husvegg eller under tak, som her på Skyggebalkongen. Da når jo ikke regnet fram.

Hvis det er frost der du bor venter du med å vanne til jorden i potten har tint, ellers legger vannet seg som et lokk i det øverste jordlaget og fryser til is akkurat der frøene befinner seg. Det behøver ikke å skade frøene, men det har uansett liten hensikt.

En annen sak med vinterdepoet er at det ikke bør stå midt i solsteiken. Da kan du få tidligere spiring, men det er ikke sikkert at spirene takler en ny periode med frost. En gradvis tilvenning til sol og varme fungerer som oftest bedre.

Du tror kanskje at dette er noe jeg sier bare fordi jeg er misunnelig på alle som har litt sol på balkongen eller i hagen. Og det kan det nok hende at jeg er :)

Nyt helgen! Lover deg kaskader av Vinterblom i neste innlegg!

4 kommentarer:

  1. Ja, vi har sol på terrassen fra tidlig formiddag til solnedgang, så vi har herlig vår. Pottene står i skyggen, og det meste av rododendron, barlind og buskbom er dekket til mot vårsola. Har fortsatt tele i nederste del av hagen.
    Men Botanisk hage er vel et fint sted idag?
    Legg gjerne inn noen bilder, hvis du tar turen :-)
    God helg.

    SvarSlett
  2. For en fantastisk vårdag vi har hatt her i Oslo i dag- og så fine tips. Jeg har ikke frøplanter på balkongen i år, men en del primula og snøklokker i krukker. Når jeg leste innlegget ditt fant jeg ut jeg måtte vanne disse :-)
    Ha en fortsatt riktig fin vårhelg Bille
    Stein

    SvarSlett
  3. Det er absolutt et godt tips. Var selv ute med vannkannen i dag, og de trengte vann, ja.

    SvarSlett
  4. Bra tips! Tror det skjedde med mine staudepotter i fjor. I år har jeg ikke sådd ute. Det var jo sånn periode med strålende sol i lange tider i fjor også.

    SvarSlett