lørdag 7. mars 2015

Fra fødestua: Spontant svangerskap ga 16-linger!

Noen ganger er det de ikke-planlagte spirene som skaper mest entusiasme, i alle fall i mars når det ikke er så altfor mye som spirer på et kjøkken i en bygårdsleilighet. I år er det Spisspaprika som heies fram dag for dag.

Omtrent 24. februar sådde jeg nærmere 30 frø fra en vanlig Spisspaprika - også kjent som Søtpaprika. De spirte allerede etter en snau uke, og i går så de sånn ut:


Bare to dager tidligere så samme hjørne av såkaret sånn ut:


Så her er det noen som er utålmodige, ja! Sist jeg sjekket var det 16 av dem, men det er helt sikkert flere på gang. Jeg må flire litt, for jeg kan jo ikke ha spisspaprika på Skyggebalkongen. De kan dyrkes i krukke på balkong og terrasse, men trenger sol og varme for å gi modne frukter.

Kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg nok uansett til å ha Spisspaprika på Skyggebalkongen i år, jeg greier nok ikke å la være å tenke at et under kan skje...

Nyt helgen (og våren) der du er!

5 kommentarer:

  1. Kjekt med god spiring, det blir mange Spisspaprika til høsten. Jeg tror nok du kan få frukter på balkongen, hvis det bare er noen pollinere som kommer innom.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Ja under kan skje, og ...du tar kanskje noen med til sommer"residensen" også :-))
    Ting vokser fort nå !!
    Ha en god helg

    SvarSlett
  3. Her var det virkelig flott spiring. Søtpaprika har jeg også sådde en gang, men fikk ikke noe avling på dem.

    Ønsker deg lykke til med spirene. Klem Vivi

    SvarSlett
  4. OJ! SÅ FLOTT!
    LYKKE TIL, SPENNANDE :-)

    SvarSlett
  5. Joda, jeg tar noen med til feriehagen, og så kan vel noen bli artige "her kommer jeg på besøk, og se hva jeg har med til deg"-gaver. Men først må de pottes om, og noe sier meg at det ikke er noe poeng å gå via små firkantpotter...
    Forresten, 16 er blitt til 21...

    SvarSlett