fredag 5. juli 2013

Dagbok fra feriehagen - endelig ferie!

Jeg befinner meg i feriehagemodus, og de neste dagene vil jeg poste litt om stort og smått i feriehagen. Bildene er stort sett rett fra kamera, og naboens skjerm er ikke kalibrert, men det får stå sin prøve. At jeg har det fint i feriehagen kommer sikkert greit fram uansett :)


Den kalde våren og - ja, fortsatt kalde sommeren, gjør at mye blomstrer både senere enn normalt, og ser ut til å stå lengre. Eller er det bare det at jeg ikke har vært her med akkurat de samme forholdene før? I en feriehage blir sesongene aldri helt like. Nå blomstrer de gamle dagliljene så flott som aldri før. Siden hver blomst bare varer 1 dag, fjerner jeg ferdige blomster hver formiddag på min inspeksjonsrunde - med kaffekrus i hånden.


Rosa Rugosa 'Hansa' er på sitt frodigste nå. Jeg har den på to steder i hagen og plukker gjerne inn. Rosen dufter himmelsk inne i feriestuen, men gjør seg selvsagt aller best ute.


Jeg kan ikke huske å ha sett kombinasjonen Stormarikåpe og Orientvalmue før, selv om de har vært naboer i mange år. Det er vel valmuen som var ekstra sen i år, den er nå på siste vers. Da røsker jeg opp alle plantene, og setter noen krukker i bedet istedet. Orientvalmue tåler røff behandling og kommer like lykkelig tilbake neste år.


Det har blitt endel kasser med såpotter etter hvert, fra både i år, i fjor og sikkert også året før der igjen. I tillegg noen stiklinger. Den tøffe vinteren har dessverre tatt knekken på de fleste stiklingene fra i fjor, men enkelt busker har greid seg.

Jeg hadde 14 småplanter av Sibirduftskjærsmin i fjor, og nå er det bare en plante tilbake - faktisk den som stod i minst potte og må ha vært mest utsatt for både barfrost og tørke...


Stor lykke da jeg oppdaget at Germanirisen som jeg fikk av Botanisk hage endelig blomstrer! Er det 4 år siden jeg fikk den? Den har etablert seg godt og spredd seg litt, men først nå er det blomsterstengler. Jeg trodde det skulle komme en blomst pr plante, men her er det full fart med mye glede på hver stilk. Har ikke bestemt meg for om den skal flyttes ennå.


Av fjorårets frøsådd er det Alpeasters som nå gjør mest av seg i feriehagen. En nydelig gruppe med fargesterke blomster som stråler om kapp med hverandre. Det pussige er at denne gruppen står utsatt til for trekk, mens tilsvarende frøplanter som ble satt i et lunere bed faktisk ikke blomstrer i det hele tatt. Nok en gang var det lurt å plante samme sort på ulike steder i hagen - ofte gir det uventet stor forskjell i resultat.


Klematisakeleien blomstret første gang i fjor med 2-3 blomster. I år er det en hel tue, og siden Akeleie normalt ikke blomstrer første året er det neppe nye frøplanter, men planten som rett og slett blir frodigere. I bakgrunnen skimtes blå Fjellfokk.

Jeg tok frø av Klematisakeleien i fjor, og de har spirt godt og venter på å bli priklet ut i nytt bed - som det haster med å spa opp, mer om det i morgen.


Det er alltid en omfattende lukejobb som venter når hagen har vært en snau sommermåned på selvstyr. Jeg er omtrentg halvveis med lukejobben, og for første gang har jeg samlet selvsådde frøplanter som jeg ikke ennå vet hvor skal plantes. Flere er Geranium, men jeg vet ikke hvilken sort, og ikke er de nødvendigvis frøekte heller, så det blir litt spennende å følge noen av disse. Sannsynligvis har jeg pottet opp noe ugress også, men det blir det også litt spenning av :)


I fjor kjøpte jeg en del sorter Sibiriris og Dagliljer, og de fleste har greid seg flott. Denne dagliljen har til og med blitt til 3 planter allerede, men jeg drøyer nok til neste år før evt deling. Nå gleder jeg meg til blomstring!


Geranium renardii har kun en blomst igjen, her flankert av en gressløktue. Jeg liker Rynkegeranium godt, og nå har jeg også fått tak i den med blå blomst som jeg hadde på Skyggebalkongen en sesong for noen år siden.


Og til slutt i dag - selveste storgnafseren fotografert på svært lang avstand i skumringen - og derfor dårlig bildekvalitet. I tillegg var jeg nok litt skjelven når selveste storgnafseren stirret meg i hvitøyet. Dette er faktsk første gang jeg har sett rådyrene, selv om de har hatt tråkk gjennom feriehagen i mange år - helst om natten. Nå skal det være sagt at de ikke har gnafset så mye i vår som de pleier. Kanskje ha de lagt om tråkket - eller matvannene, det er jo lov å håpe :)

God sommer til deg om du nå er i hagen, på balkongen eller i vinduskarmen :)

1 kommentar:

  1. Så mye fint som blomstrer i feriehagen din, stor variasjon i ulike blomster.

    Det er meldt bra vær så du får nok en flott tid i hagen!

    SvarSlett