tirsdag 23. juli 2013

Balkongen før og etter tørsting

Joda, jeg returnerte til Skyggebalkongen for mer enn en uke siden, men etter ekstremblogging fra feriehagen i 2 uker ble det liksom nok blogging for en stund. Og det mens du heeelt sikkert tripper av nysgjerrighet for hvordan balkongen har overlevd to uker uten vanning når det var skikkelig varme og tørre sommerdager i hovedstaden.


Det må ha vært fest på Skyggebalkongen, for mange så slitne ut, og Dahlia 'Turid' hadde tydeligvis slått ut håret skikkelig, for jeg fant henne lett henslengt med beina i været.

Jorden i pottene var svært tørr og dermed nokså lett, og kanskje har en skjære vært innom og satt seg på pottekanten, eller så har bare den store planten vippet overende av egenvekten. Men etter at hun kom på rett kjøl og fikk litt å drikke, har hun kommet seg fint.

Og her er oversikten idet jeg åpnet balkongdøren ved hjemkomst. Det er alltid et nervepirrende øyeblikk.


Det stod mye bedre til enn jeg hadde ventet, i alle fall var det mye grønt. Petuniane har tatt helt av og har knapt registrert at jeg var borte i 2 uker, så dette er definitivt en tørketålende plante. Til og med den jeg har i vinduskarmen inne i en bitteliten terracotapotte har greid seg fint og stod fortsatt i blomst! Ikke til å tro!

Til slutt et bilde som ble tatt siste dag før jeg dro til feriehagen.


Litt freshere, så klart, og sesongen er ihvertfall ikke over.

Nå har det gått seg til igjen i en ukes tid. Det blir nok en balkongsesong med mye grønt og lite blomster. Hagepoppelrosen, Atlasblomstene, Bacopaen og en av Zinniane har ikke greid seg. Selv om noen av dem ikke er helt døde, er det meste av de plantene tørre og ikke noe å ta var på. Litt synd, for de skulle jo være blomstringsalibiet i år, i tillegg til Petuniaene.

Sommeren fortsetter, i morgen er det meldt 27 grader... Da er det faktisk veldig greit i skyggen :)

5 kommentarer:

  1. Du skulle hatt deg et brett slik som vi bruker i drivhuset vårt. Se innlegg hos meg 8.januar 3013. Sikkert lett å få tak i i tigerstaden. Kjenner godt igjen følelsen av å komme hjem etter ferie. Hagen er det første som blir inspisert. Med den tørken som er nå er jeg glad jeg ikke har vært bortreist over lengre tid. Det så bra ut hos deg. Med vanning og næring er det nok full fart igjen om ikke lenge. Min verste opplevelse var vel å komme hjem litt utpå forsommeren etter lengre utenlandsopphold og gresset på gårdsplassen, der det egentlig er single, var 30-40 cm høyt og plenen 50. Skyggen er en ålreit plass å være for både mennesker og planter nå. Ha en flott sommerdag!

    SvarSlett
  2. Det så jo slett ikke verst ut Bille! :-)
    Mange planter på min balkong hadde klart seg dårligere enn det du viser frem siden jeg i år ikke hadde noen til å vanne når vi var borte.
    Jeg samler opp en god del av de små plastflaskene som brus kommer i. Disse fyller jeg med vann, skrur korken på og stikker så et hull i denne.
    Deretter snur jeg flaskene på hodet og stikker dem ned i en blomsterpotte. Det har fungert veldig fint med alle plantene jeg hadde inne på balkongen. Jeg våget ikke gjøre dette i balkongkassene som henger på rekkverket. Da hadde nok naboene tenkt at "nå har det tørnet helt for ham" ;-)
    Plantene i kassene på rekkverket var derfor helt døde, mens alt inne på balkongen var frodig og fint. Jeg tar det ikke så tungt, men ser på det som en anledning til å få ryddet litt opp der ute ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  3. Det ser riktig frodig ut på balkongen etter to ukers fravær, kjekt at det meste har klart seg.

    SvarSlett
  4. Det var bra etter to uker med varme og vind. Det er lurt med skyggebalkonger! Kanskje den også har vært i ly for vinden, siden bare en potte sto på hue? Jeg er imponert over den lille petuniaen i terrakottapotta inne.

    SvarSlett
  5. Imponerad över grönfärgen, ville ha trodd det hadde gått i bruntoner hos dig. 2 veckor i den här värmen och vi andra flyr runt med vannkanna. Mäktiga petunia :)

    SvarSlett