lørdag 10. mars 2012

Det spirer på kontoret!

I år sår jeg frø både i feriehagen, på kjøkkenbenken i byen, og i vinduskarmen på kontoret. Jeg skal med andre ord være midt i vårens vakreste eventyr nesten uansett hvor jeg befinner meg :-)  Det er artig med spirende frø på jobb - foreløpig er det jo ikke så tidkrevende, men så er antallet heller ikke større enn at prikling m.m. lar seg fikse i en lunsjpause eller to.

Tror kollegene mine liker at jeg droppet rømmebegrene i år...

For første gang har jeg nå undervannligsbrett for vindu også på kontoret. Da trenger jeg ikke å mase på kolleger om å vanne når jeg tar en uke i feriehagen noen ganger i løpet av våren. Har sådd i 6 av de 7 karene, og ventet med å vanne i brettet til flere kar hadde spirt. Det blir veldig vått på et sånn brett hvor spirene forbruker begrenset vannmengde. Jeg innbiller meg at også frøplanter har godt av å jobbe litt for å finne vann. Så derfor har jeg lagt små plastlokk mellom kapilærmatten og såkaret for å gi jorden en sjanse til å tørke litt opp innimellom. Jeg følger godt med, og når jorden ikke lenger er vår tar jeg vekk plastlokket.

Vinduet på kontoret vender sør-øst, og jeg har sådd der før uten tilleggslys med greit resultat. Tror jeg har startet tidligere i år (24. feb), men trøster meg (og spirene) med at det jo blir bedre lys etter hvert.

Nye kontorgeorginer :-)

Dahlia (Dahlia x cultorum) - 2 fine spirer, flere spirer har hatt trøbbel fordi jeg satte frøene på høykant feil vei, og jorden var så våt at spirene råtnet før de rakk å snu seg. Dermed har jeg lært at lange frø bør legges horisontalt når de sås. Men 2 nye kontorgeorginer holder jo i massevis.
Blodbeger (Rhodochiton atrosanguineum) - 1 spire var på vei opp før helgen, blir spennende å sjekke mandag!
Tvillingblomst (Diascia barberae) - 6-7 spirer.
Gullklematis (Clematis tangutica) - intet.
Kuleamarant (Gomphrena globosa 'Buddy') - kun 1 spire, men den kom til gjengjeld veldig raskt, kanskje har flere spirt på mandag?
Browallia (Browallia speciosa 'Blue Bells') - intet.

Målet er å bruke plantene i kontorvinduet, et par planter tar jeg med til skyggebalkongen hvis samme sort ikke lykkes hjemme på kjøkkenbenken. Og det som blir igjen blir brukt til å pynte opp andre steder på jobb.

God helg! (Jeg gleder meg til mandag!)

7 kommentarer:

  1. Så morsomt med kontorspirer, skjønner godt du gleder deg hver dag til å gå på jobb og se hva som har spirt.

    SvarSlett
  2. Spirer på kontoret tror jeg ikke at jeg skal prøve! Snakker nok om hage på jobb som det er :))

    Men prikling i lunsjen kunne jo vært en ide!

    Ønsker deg en fortsatt fin lørdag.

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg godt igjen på det med faren for overvanning. Tror jeg har klart å knerte det 20-talls erteblomstfrø på den måten allerede i vår. Men så må det jo ikke bli for tørt heller. Lykke til med balansegangen og måtte hell og lykke følge kontorspirene dine denne sesongen!

    SvarSlett
  4. Så genialt, med såing på kontoret :-D
    God helg!

    SvarSlett
  5. Helt klart mye finere enn rømmebeger :)

    Kuleamarant kan spire veldig ujevnt. Du får temmelig sikkert mange flere spirer.

    SvarSlett
  6. Det var en god ide med spirende planter på jobben! Det er klart en gleder seg ekstra til å gå på jobb på mandag da! Det er jo så spennende å se om noe spirer.

    SvarSlett
  7. Hei og takk for kommentarer! Ja, nå gleder jeg meg til i morgen, mandag, da er det jo 3 dager siden sist jeg sjekket og fantastiske ting kan ha skjedd! :D Jeg kan jo alltids gi en kort oppdatering her i kommentarfeltet i alle fall en gang i løpet av uken. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett