søndag 15. mai 2011

Nykommer på balkongen

Sist jeg besøkte hagesenteret, skulle jeg kun handle jord og ikke planter. Det endte selvsagt med at de ikke hadde mer igjen av de jordremediene jeg ville ha, og jeg kom hjem med et par planter jeg ikke visste at jeg skulle ha pluss en sekk med jord som det viste seg at jeg egentlig ikke har bruk for. Sånn arter vel et hagesenterbesøk seg for mange, vil jeg tro.

I tillegg til Bacopa kjøpte jeg med en Villvin (Parthenocissus tricuspidata). Faktisk er det botaniske navnet Rådhusvillvin, men planten var merket med Villvin som norsk navn. Villvin blomstrer vel ikke nevneverdig men takler skygge, og hvis jeg får den til å vokse oppover teglsteinveggen tror jeg det kan gi en riktig lun og fin atmosfære på skyggebalkongen i år. Hvilke utfordringer som kan dukke opp vil jeg ikke tenke på nå, men er litt spent på hvordan den reagerer når den ikke får god nok plass til alle røttene sine. Satser på at den holder ut en sesong i alle fall. Den kan bli 4 meter høy, noe jeg (og sikkert naboen over meg) synes er i meste laget. Håper at trange kår fører til halv høyde :-)

Vedr jorden, så skulle jeg ha granulert hønsegjødsel for å blande med vanlig jord, men det er visst slutt på lagrene for hønsegjødsel, så om du kommer over det - ikke utsett handelen! Jeg kjøpte istedet en sekk med kugjødselkompost, men den var såpass stor at da kunne jeg ikke kjøpe vanlig jord i tillegg. Grenser for hvor mye man kan bære med seg til fots. Og da jeg kom hjem oppdaget jeg selvsagt at sekken jeg hadde fra før og hadde tenkt å blande med, allerede inneholder 1/3 kugjødselkompost. Så nå har jeg masse deilig næringsjord, men ingenting å blande den med. Tror ren kugjødselkompost er i sterkeste laget. Så jeg blir nødt til å få tak i mer vanlig krukkejord i løpet av helgen, om det nå blir hagesenter eller Bunnpris får vise seg.

Er uansett i gang med å herde de største plantene, og det er greiere å bære ut og inn småpotter enn større krukker. Så endelig planting kan godt utsettes noen dager. Har ingen plan for hvordan jeg skal beplante, men vil bruke alle de 4 flittiglisene, og ihvertfall 2-3 av prydtobakksplantene. Og så har jeg tatt med hjem 2 villpoppelroser som jeg sådde på kontoret i høst. Den fineste har allerede hatt sin første natt på balkongen. Håper begge vil blomstre, men det finnes en liten mulighet for at de burde ha en kjølig periode for å trigge blomstringsgenet. Vi får se!

Ellers har jeg nylig fått en siste spirebølge i diverse såkar, både inne og ute. Litt sent, men det er jo morsomt uansett. Tror nok ikke at det som spirer nå vil rekke å pynte så mye opp på balkongen i år, men det er jo alltid plass til noen flere planter i feriehagen.

5 kommentarer:

  1. Villvin er jo bare sååå fin. Sørg for å fylle på med den fine kukomposten du har kjøpt hvert år, så er jeg nesten bombesikker på at den kommer tilbake neste år også. Veggen kommer til å bli grønn og lekker. Hvis du ser den vil besøke naboen er det jo bare å holde den nede ved klipp:) Da blir den jo sikkert fyldigere også.

    Så kom jeg med råd som du helt sikkert kan mye om, men ville bare gi uttrykk for hvor fint det kommer til å bli, trur eg...

    SvarSlett
  2. Och villvinet har faktiskt såna blomsterklasar med yndiga små vita blommor, men dom vara så allt för kort, hos mig är det över på någon dag. Ett bra köp tycker jag. Hur stora rötter den får finner du nog ut av etter hvert, men jag har intrycket av att den överlever misshandling av alla slag. Hönsgödsel hittade inte jag heller och kom hem med en säck helgödsel, det är ju långt ifrån det samma..

    SvarSlett
  3. Enig med de over her. Villvin er nydelig, og spesielt når de får høstfargene sine! Jeg har faktisk tenkt tanken i dag, at det burde jeg faktisk skaffe meg ;o)
    Hønsegjødsel kjøpte jeg i helgen, og klarer meg sikkert med det denne sesongen!
    Ha en fin 17.mai feiring!

    SvarSlett
  4. Ja, er spent på hvordan villvinen greier seg, og ikke minst hvor fort den vokser. Vil jo gjerne at den dekker veggen innen utgangen av mai, haha. Har forresten fått besøk på balkongen, mer om det i neste innlegg. Fiiin 17. mai til alle!

    SvarSlett
  5. Hej Bille.
    Rådhusvinen er simpelhen et must have til den vertikale have, farveskift fra udspring til løvfald, det er en sand kamæleon. På vores fremtidige hus skal der plantes vildvin det giver et meget sydlandsk udseende, for tiden har jeg planet en op ad pergolaen.
    Henrik

    SvarSlett