fredag 27. mai 2011

Kokardeblomst - fargerik favoritt

Neste plante ut i min lille serie om favoritter, må bli Kokardeblomst (Gaillardia aristata). Den kalles også Staudekokarde. Nå har jeg riktignok ikke testet denne på balkongen, men i feriehagen har den lurt seg til å bli en favoritt.

Midt mellom knopp og blomst - en vakker liten sak :-)
Dette er en flerårig, såkalt kortlivet plante. På riktig sted i hagen vil den komme igjen i flere år, og evt frøså seg nok til at bestanden består. Plantene i feriehagen stammer fra frøsådd 2008, og kommer i år til å blomstre for 3. gang. D.v.s. jeg vet jo ikke om det er samme plante, men rosetten som ble inspisert i slutten av april, var ihvertfall ikke "født i går".

Jeg kan ha hatt flaks, for det indikeres som nevnt at den går lett ut. Det anbefales dessuten å gi den vinterdekke, og det har jeg ihvertfall ikke gjort. Siste vinter kom med lang barfrostperiode, og plantene står egentlig litt utsatt til. Det må være på håret at den går klar den verste trekken som farer gjennom feriehagen høst, vinter og vår. På et lunt sted burde det være enda lettere å lykkes.

Bildet er tatt i slutten av juli. Ikke alle blir så røde som her.
Hos meg blir den ca 50 cm høy, men det finnes frø til både lavere og høyere sorter i handelen. Bladverket er i hovedsak en rosett ved bakken,  og blomsterstilkene kan bli litt uryddige hvis de ikke bindes opp. Derfor har jeg plantet den under en liten syrin som fungerer fint som støtte. I en stauderabatt hjelper det sikkert med staute naboer. På et lunt sted blir oppbindingen mindre viktig.

Alt har en slutt, men heldigvis er noen slutter dekorative.
Kokarden blomstrer fra juli, og helt til frosten stopper den. Blomstene er litt artige, de åpnes omtrent som Solhatt, hvor kronbladene vokser ut fra kanten av en skive. Stadiene fram mot ferdig blomst gir varierende nyanser av gult og grønt, og jeg synes helt unge blomster (det øverste bildet) er riktig tøffe!  Noen ganger blir blomsten nesten helt gul, andre ganger blir det rødbrune beltet nokså markant. Etter blomstringen står det igjen en frøkule som forsåvidt også er ganske dekorativ.

Selv om jeg synes at hageglede er viktigere enn et rendyrket fargekart, må jeg medgi at det kan være en utfordring å matche denne med blomstrende naboer. Blomsten er imidlertid en ypperlig snittblomst, ganske fin i en blandingsbukett som skal ose av frodig hageglede heller enn å dokumentere hageeierens stødige fargesans.

Det anbefales at man skjærer ned planten hvis høsten er mild, ellers vil planten kunne blomstre seg ihjel (må da være en vakker måte å dø på?).

Liker mye sol, tåler ikke stående vinterfuktighet, er ellers snill og grei.

Har du noen erfaring med denne?

12 kommentarer:

  1. For en flott plante! Jeg gleder meg til eksamen er ferdig sånnat jeg kan begynne å teste ut litt blomster i Hagen min og.

    SvarSlett
  2. Jeg har hatt staudekokard i hagen min i flere år, flott fargeklatt. Blomstervillig selv om den står i dårlig jord, og frør seg moderat. Hos meg har den brukt å blomstre helt til frosten tar den.
    (I år har jeg ikke sett den, så jeg får gå ut å sjekke om den fortsatt er der).

    God helg!

    SvarSlett
  3. En av mina favoriter också, jag tycker om en del färg och missliker inte gult heller. Denna har jag haft i många år, upplever den inte alls som svår, annat än att den vägrar låta sig delas, synd.. Jag har den som heter 'Burgunder' också, den blir högre och rangligare, verkar mindre tålig. Men denna, gulröda, har jag bredvid lavendel, den kombinationen är helt otrolig läcker tycker jag. Hoppas och tror du får njuta dens blomstring iår också :)

    SvarSlett
  4. Det der er virkelig en plante etter min smak, frodig, fargerik og på vandring. Vet du om det er enkelt å få tak i frø? Kokardeblomsten ville blitt et midtpunkt i min rock'n roll avdeling.
    Måten den vokser på minner om kongslys. snart her og snart der.
    Bra serie!

    SvarSlett
  5. Kokardeblomst har jeg hatt, men den forsvant etter to sesonger. Nydelig fargeklatt og flott sammen med mørk blå blomster.
    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  6. Skikkelig fargeklatt som det ikke er vanskelig å få øye på :-) Jeg hadde denne selv i hagen i to eller tre sesonger, men i år er den dessverre borte vekk. Jeg visste ikke at den var kortlivet, så da har jeg fått forklaringen takket være deg.
    Det betyr at jeg får så den igjen til neste sesong.

    SvarSlett
  7. Hei og hå! Kortlivede planter sørger for at hagen forandrer seg, så det kan jo egentlig være litt spennende.

    perogkari: Hagen din høres spennende ut, leste litt i den fine bloggen din! Når det gjelder Kokardeblomsten så vil den nok ikke poppe opp overalt på tilfeldige steder, a la revebjelle og kanskje kongslys. Mener å huske at frøene er for store til å fly langt avgårde. Men du kan sikkert hjelpe til med å flytte frøplanter.

    SvarSlett
  8. perogkari: glemte å svare på det med frø. Sjekket impecta.se og de har flere varianter/høyder av Gaillardia. Jeg kjøpte mine på Plantasjen, så du får nok tak i.

    SvarSlett
  9. Vi beställde här, tog sin tid...
    http://www.clematis-westphal.de/

    SvarSlett
  10. Takk Mia, jeg skal sjekke utvalget :-)

    SvarSlett
  11. Jepp. Denne lever her i Miacasa. Fikk juling sist vinter riktignok, men det står til liv. Så jeg håper den vil belønne meg rikelig med blomster, slik som i fjor.
    I år kjøpte jeg søstra, dvs. en rød utgave på gartneri. Fargen er superlekker. Sjekk bloggen min fra 2/7 så ser du bildet under Rødt.
    Fine sommerdager, Bille? Håper det.

    SvarSlett
  12. Kan man bruke frø fra blomsten når den er avblomstret? Vil gjerne ha flere av den, skikkelig fin fargeklatt.

    SvarSlett