tirsdag 22. mai 2018

Klar, ferdig, voks!

Nå er det meste på plass her på Skyggebalkongen. Krukker er fylt med god jord og håpefulle grønninger, og så er det bare for meg å vente på at det skal vokse i vei!

For sånn i starten når alt er nyplantet, virker det som om plantene trenger ukesvis på å etablere seg. Nå er jo også utelivet helt upløyd mark for de fleste, så de må få lov til å bruke noen dager på å ta alt det nye innover seg. Med det flotte været vi har nå i mai blir det nok snart full fres på balkongen.


Og hva har jeg så plantet ut? Hm, jeg er ganske dårlig på planlegging, og mens jeg plantet slo det meg at det blir svært lite farger. Jeg savner allerede Blomkarse, Solsikker og tivoli-Petunia! I år går det imidlertid i Prydtobakk (Nicotiana), Zinnia, Duftklinte (vet jeg kommer til å angre på denne), Sommerazalea, noen sitt blå øye (husker ikke navnet i farten), og noen til. De fleste Blodbegerstiklingene ser ut til å ha rotet seg fint, og jeg har også satt ut noen Pelargonium-stiklinger som jeg ikke husker blomsterfargen på. Det står i tillegg litt på balkongbordet pluss at det henger flere planter på veggene. Grønnrennen er jo en gjenganger, men får i år uventet konkurranse, som jeg kommer tilbake til i et senere innlegg.


Det artigste er kanskje å se hvordan plantene utvikler seg i løpet av sesongen, blomstring eller ei. Ikke minst er det spennende p se hvem som orker noen uker på selvstyr de gangene jeg rømmer til feriehagen. Her i skyggen kreves det ikke like mye vanning som på en sydvendt balkong, og selv om flere av krukkene er lovlig små, har de fleste som oftest greid seg i et par uker uten vanning.


Hakeliljen (til høyre) er grønnere og frodigere enn på flere år, sikkert fordi jeg for en gangs skyld har vannet den rikelig og ofte etter at den ble tatt opp fra boden. I fjor hadde den knapt blader selv om den stod på balkongen. Jeg har hatt løken i 4-5 år, men den blomstret bare det første året, og da stod den inne i vinduskarmen. Underet skjedde selvfølgelig mens jeg var bortreist - kanskje jeg er heldigere i år?

Nyt dagen!

2 kommentarer:

  1. Regner med det kommer til å gro raskt på skyggebalkongen nå. Det hadde nok gått verre på en med sol nå:-)
    Her er det så tørt at jorda i en del bed nærmest er som pulver, enda vi vanner og vanner..
    Håper du får se Hakeliljen i blomst i år.
    Nyt mai dagene.

    SvarSlett
  2. Se der, nye sorter på skyggebalkongen. Nytt år og nye eksperimenter. Jeg skulle gitt mye for mer skygge på balkongen. Vi holder på å kovne her oppe hos oss. Umulig å gå barfot, for da får man brannsår under føttene. Jeg vet det er litt dumt å klage, men jeg klarer ikke å la være å sende lengselsfulle blikk ned til deg:) Krysser for at Hakeliljen blomstrer hos deg i år Bille.
    Jannicke

    SvarSlett