lørdag 26. mai 2018

Hoya på balkongveggen

Jeg nevnte såvidt at i år får Grønnrennen i blikkboksene på balkongveggen konkurranse. I ganske mange år har de regjert veggene ganske alene, men i år fikke jeg en ny idé.

Inne har jeg en nokså stor Hoya, en plante som tåler både tørke og skygge veldig bra. Så, i vinter satte jeg en del stiklinger...


En mengde stiklinger i en potte, jeg burde satt en pose over den første uken, men det be fin roting også uten. Lekende lett, tror knapt jeg har hatt like godt tilslag på stiklinger før. Til høyre på bildet over sees blodbegerstiklingene, de er også rimelig lette å få til.

Tanken er altså å ha Hoya i bokser og potter på balkongveggen. De blir neppe veldig frodige i løpet av sesongen, men det er helt greit om de bare lager én lang stengel. Og til høsten kan de lett klippes tilbake sånn at de ikke blir uhåndterbare - de må jo overvintres inne, og da forgrener de seg kanskje desto mer til neste år. Hvis de vokser bra første sesong, kan det være like greit å ta nye stiklinger hvert år.


Blomstring er ikke så viktig, tror bladverket kan bli dekorativt mot den røde teglstenen uansett.

To be continued, som det heter på fint :)

2 kommentarer:

  1. Hoya er en grei plante å ha med å gjøre, tåler det meste. Kjempefin når den blomstrer.

    Ha en fin dag i varmen!

    SvarSlett
  2. Hei!
    Hoya har vakre blad. Fint mot veggen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett