lørdag 7. februar 2015

Kort såliste i år

Jeg har nok bommet stygt med logistikken! Frø som burde være her i byen befinner seg tydeligvis i feriehuset. Sist jeg var der for å stenge for vinteren, glemte jeg nok å ta med et passe utvalg frø. Kanskje var jeg hagelei i november, ikke så rart egentlig.


Men, når gartneren ikke finne de frøene som skulle vært sådd, så roter han istedet fram diverse restefrø fra svunne tider. Kanskje utgått på dato, men uansett velegnede til å skape både såglede og forventning.

Sålisen ble dermed kort, men det er jo ikke utenkelig at det blir en tilleggsrunde med sommerblomster i april.

Blodbeger (Rhodochiton atrosanguineum) - høstet på Skyggebalkongen i 2012 og 2014
Duehode (Chelone obliqua) -høstet i feriehagen 2013
Villpoppelrose (Lavatera thuringiaca) - frø fra 2012
Trevingebusk (Tripterygium regelii) - frø fra frøkurs i Botanisk hage høst 2014
Ligusterleddved (Lonicera pileata) - frø fra frøkurs i Botanisk hage høst 2014
Mystiske frø (minner om Klematisfrø) (funnet i eggeglass, høstet i forbifarten 2014)
Strandflatebelg (Lathyrus japonicus) - frø fra 2008
Gyvel (Cytisus ruthenicus) - frø fra 2008


Dermed er alle frøposer her i byen tomme - det føles jo nesten som om jeg har gjort noe nyttig :)

God helg!

9 kommentarer:

  1. Å så er å skape. Uff, det høres ut som en floskel, men det er jo, sant. Elsker å sjekke frøpottene og telle hvor mange som spirer, så lenge det er mulig.
    Krokusen du spør om heter 'Cream Beauty'. I høst satte jeg flere. Er veldig glad for det. God natt! Anne

    SvarSlett
  2. Selv om sålista ikke var så grådig lang, er det mye spenning i den! Frø fra såkurs i Botanisk hage - det var spennende. Trevingebusk har ikke jeg hørt om. Forresten imponert over at du vet hvor gamle frøa dine er. Det tyder på en viss orden!

    SvarSlett
  3. Godt å høre at du er i gang - og i tillegg har fått ryddet i på det ene lageret. Har du såabstinens så kan jeg helt sikkert avse noen staudefrø om du har lyst på.

    SvarSlett
  4. Bille er igang med sådden! Det må til for å kjenne at kloden snurrer rundt:) Spennende sorter teller mer enn kvantitet. Lykke til. Jannicke

    SvarSlett
  5. Spennende å se om du får de eldste frøene til å spire, Bille :-) Jeg er imponert over at du går i gang med frøsåing, for vi har jo veldig mye samme utfordinger. Det er ikke alltid lett å drive frem planter fra frø i en byleilighet. Jeg klarer fint å så frøene, men så vokser de seg til- blir for mange og trenger stadig større potter og plass... I fjor sådde jeg kun staudefrø som kunne plasseres utendørs over vinteren. I år har jeg ikke gjort det en gang.. Jeg får heller følge med på din frøsådd :-D
    Ha en fortsatt fin dag, Bille.
    Stein

    SvarSlett
  6. Det var da en fin såliste :)
    Jeg har visst falt helt av lasset i år. Ikke ett eneste frø i jorden enda!
    Men det kommer nok... jeg kjenner det på meg...
    Kanskje det er en av grunnene til at ingen år blir like i hagen her. Tilfeldighetene får liksom råde litt de også ;)
    Det skal bli spennende å følge frøsådden din fra kjøkkenbenk til balkong og feriehage :)

    SvarSlett
  7. Det blir jo spennende å se hva som spirer!.
    Lars har akkurat sådd tomat og agurk, samt noen gamle frø,( som selvfølgelig var forlagt i fjor):-)

    SvarSlett
  8. Blir spennende å se hva som dukker opp! Her har jeg ikke kommet igang i det hele tatt så jeg er veldig imponert. Må få litt fart på sakene :) Fortsatt god uke!

    SvarSlett
  9. Takk for hyggelige kommentarer! Flere av pottene er satt ut på balkongen og gir nok ikke noe resultat før tidligst i mai, men på kjøkkenet spirer Villpoppelrose - litt rart å ha spirer 13. februar, men veeeldig kjekt :)

    SvarSlett