fredag 3. oktober 2014

Du kan'ke hate på en plante

Det er helt sant, for det står skrevet: "Du kan'ke hate på en plante". Jeg synes det var rimelig godt sagt :)


I sommer har beboere og besøkende i bydel Gamle Oslo kunnet glede seg over pallekarmer fylt med både matplanter og sommerblomster, plassert i noen av bydelens uterom.


Disse bildene ble tatt denne uken på Rudolf Nilsens plass som ligger like nedenfor Botanisk hage i Oslo. Her hender det at jeg rusler på vei til og fra jobb, og jeg har stanset opp og beundret plantekassene mange ganger.


Egentlig var det en litt uventet greie. Både dekorativt og positivt, men likevel litt som en overraskelse som ikke gikk over. Jeg ble faktisk like forundret nesten hver gang jeg paserte.


De flotte motivene på kassene var det også gøy å studere. Men jeg fant ikke noen fullgod informasjon om hvem som stod bak. Skoleprosjekt? Kunstprosjekt? Kunne jeg plukke med meg noe? Burde jeg stikke bortom med en vannkanne på varme dager?


Noen må ha forbarmet seg over tørste planter i sommer, og de har gjort en god jobb! Så sent i sesongen er det ennå mye blomster.



Røde solsikker, Blåkorg, Mynte og mye mer. Urban gardening på sitt vakreste :)


Nå har jeg stagget nysgjerrigheten og sjekket litt mer, og det er prosjektet Hagecrew som står bak sommerjobbtiltaket for ungsdom mellom 16 og 19 år, initiert av MAJOBO og GatekunstAkademiet.


Les mer om prosjektet, det omfatter mye mer enn disse plantekassene. Sjekk også de 8 videosnuttene som ble laget i sommer, og som jeg ble litt happy av å se - måtte det bli Hagecrew også til neste år!

8 kommentarer:

  1. Dette er bra! Jeg har sett noen planter andre plasser i Oslo også. Blir gla av å se på dem. Så kule kasser har jeg ikke sett før!

    SvarSlett
  2. Hei! Rimelig godt sagt og gjort. Likte dette himla godt.
    God helg! Anne

    SvarSlett
  3. Hei igjen! Dette måtte jeg dele. Greit? Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt greit, så flott at du delte! Så det ikke før nå...

      Slett
  4. Fargerikt både over og under jorda.......artig :-)

    SvarSlett
  5. Så herlig!!! Virkelig god lesning.

    SvarSlett
  6. Morsomt med noe annerledes!! fint prosjekt:) God helg!

    SvarSlett
  7. Fint at dere heier på prosjektet! :) Motivene på kassene er forresten inspirert av Munch, vet ikke om det gjelder kun de kassene som står i denne parken.

    SvarSlett