mandag 20. oktober 2014

Sommerens uforutsigbarhet

Det er nok ikke så lett som jeg trodde å planlegge feriehagen. Jeg tenkte at det er jo kjekt med en fast sommerblomst, som jeg blir kjent med og som jeg kan så hver vår med frø fra forrige sesong.

I fjor hadde jeg Minisolsikken Helianthus annuus ’Teddy Bear’ for første gang, den ble imponerende frodig og fin, og den dekket bakken helt suverent! Aha, tenkte jeg, denne kan jeg jo bruke for å erobre ny mark, den slipper jo ikke noe lys gjennom!

Men det var i fjor. I år ble historien heller puslete. Plantene ble veldig små, og noen la seg til og med ned før de rakk å blomstre. Ja, det var en tørr sesong, men andre planter vokste jo bra likevel!


- Men det gjør faktisk ikke noe om planten var liten når blomsten er stor! summet kanskje humlen.


Men det blir jo ingen frø, tenker jeg. Når blomsten er så fylt som dette så kommer jo ikke insektene til...

- Å, jo da, tenkte kanskje humlen.


Sikkert fin som god og myk - og gul - seng, tenker jeg. Men ikke som fast innslag i feriehagen.

- Zzznork, summet kanskje humlen.


Nå er jeg på jakt etter en annen solsikkesort, gjerne maks 40-50 cm høy, og ikke nødvendigvis den helt åpne, vanlige blomsten, men frø vil jeg jo gjerne ha! Noen som har et tips på lur? Har du forresten fått spiredyktige frø fra 'Teddy Bear'?

7 kommentarer:

  1. Hei! Nei, det har jeg aldri fått, men har ikke prøvd. Når de er avblomstra, mugner de som regel. Jeg kjøper frø for jeg liker dem så godt. Anne

    SvarSlett
  2. Hei.
    Jeg hadde Teddy Bear for første gang i år og det ble mange færre blomster og planter en frø jeg sådde.
    Men flott er den med sitt store bustehode så de blir nok sådd til neste vår også.

    Fine bilder Bille, ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. Humlen ble i alle fall fornøyd :-)
    Solsikkene mine ble også puslete i år. Samme sort som ble imponerende i fjor...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det var en nyttig opplysning for meg, selv om man jo ikke skal glede seg over andres puslete solsikker, heller da ;)

      Slett
  4. Ja, jo... jeg får jo lyst til å prøve denne igjen. Kanskje det er feigt å kaste inn håndkleet bare fordi en sesong ble litt svak. Jeg får ta en ekstra runde i tenkeboksen :)

    SvarSlett
  5. Dessverre ingen erfaring med dem, Bille. Men ble nysgjerrig utifra bildene og den søte historien din da.

    SvarSlett