mandag 28. juli 2014

Sommer i feriehagen

Solrik rapport fra feriehagen! Fotokvaliteten blir så som så, men sånn ble det :)

Det er jo ikke nødvendig å fortelle at det er varmt og tørt her, for det har visst blitt normen for årets sommer. Jeg var nok en smule skeptisk til hvordan feriehagen hadde greid seg i tørken, men det har gått overraskende greit! Tipper at en del planter er litt slitne, og mange blomstrer tidliger enn normalt, men de fleste holder stand.

Krukker og kar har heldigvis nytt godt av uvurderlig vannehjelp fra nabo.


Også i ferieland er det mye Petunia i år. Både i krukker som her, og for første gang på friland. Jeg liker disse med svake nyanser i rosa og gult. Det er noe upretensiøst med de, som jeg jo må like :)


Og se hvem som overrasket meg med en blomst! Den røde Kubjellen (Pulsatilla) ble kjøpt i juni og tatt med til feriehagen for ca 5 uker siden. Kubjelle blomstrer normalt tidlig sommer, så jeg hadde ikke regnet med blomst nå.


Klematisene er frodige i år. Mrs Batemann (?) er avblomstret, mens Piilu holder det gående fortsatt. Hva gjør man med frøhodene? Jeg vet de blir dekorative, men er det vanlig å deadheade Klematis for å få mer blomstring?


Georginebedet er et syn nå! Det er tidligere enn normalt, jeg deadheader to ganger hver dag. Det er nesten som om det spretter fram nye blomster mens jeg står og ser på! De i front er dyp røde og lyserøde, begge ble sådd fra egne frø i 2013. De er MYE større i sitt andre år, og det gjelder forresten de andre Georginene også.


Den over og den under ble også sådd i fjor. Er det ikke utrolig at blomstene kan bli så ulike? Jeg har ingen som ligner fra før. Den røde er nokså sterkt rød og mørkere enn på bildet, men den gyllengule er ganske riktig gjengitt. Den er blant favorittene mine, så jeg håper den kan deles allerede til neste år!


Men det er mye mer i feriehagen enn Georginer...


Disse løkene ble lagt i høst, og det ser ut til at omtrent samtlige har greid seg. Fra noen løker kommer det til og med to blomsterstengler! Humlene elsker disse, du skimter minst to humlerumper på toppen av den nærmeste blomsten :) Blomsterstilkene er minst halvmeteren høye, så godt som ingen blader (kanskje de kommer senere), nokså store kuler, men ikke så store som Kuleløk/Prydløk (Allium sphaerocephalon). (DONE! Husker ikke hva de heter, legger inn navn senere hvis jeg husker det...)

Men er det bare fryd og gammen i feriehagen?


Neida... På bildet over ser du restene av Primulaen som jeg viste i et tidligere innlegg. Den som blomstret for andre gang i år, og som var SÅ fin. Selvsagt likte den ikke at jeg glemte den i solsteiken. Selv om det ser ille ut, prøver jeg med litt livredning.


Solsikkene 'Teddy Bear' sjarmerte meg i senk i fjor. De ble bare rundt 40 cm høye og veldig vide og dekkende. I år har de nok hatt det altfor tørt, så de er ca 10 cm høye og har knapt bladverk. Det er neimen ikke lett å kopiere en sukssess...


Petuniaene ble, som nevnt innledningsvis, blantet både i krukker og på friland. Sistnevnte er i blomst, men jeg mistenker dem for å slite litt. Som solsikkene er de ekstremt lave, og har nok hatt det alt for tørt. Så da får jeg heller glede meg over at de faktisk er i live. Artig at det ikke er sneglegnafs på Petuniaene!

Jeg vanner og jeg vanner, men det hjelper nesten ingenting!

Kos deg med flotte sommerdager, mer fra feriehagen om noen dager!

6 kommentarer:

  1. Hei! Mye flott du viser fra feriehagen! Wow til alle georginene som du har sådd fra egne frø og drevet fram selv!
    Fine nyanser på petuniaene og løkblomstene var også lekre!
    Får håpe det kommer litt mer regn enn en liten skur. Da blir mange planter glade.
    Kos deg vider i feriehagen.

    SvarSlett
  2. Hei Bille. Så frodig og fint det er I feriehagen! Alltid hyggelig å oppdage at ting ikke bare har overlevd perioder alene, men tilmed blomstrer frodig :-D
    Jeg ønsker deg en fortsatt riktig fin sommerdag!
    Stein

    SvarSlett
  3. Flott georginebed du har i sommerhagen, det var virkelig frodig. Alliumen vet jeg heller ikke hva heter, men mine blomstrer også.

    Ha en fortsatt fin ferie!

    SvarSlett
  4. Allium sphaerocephalon heter den løken din tror jeg. Den vil nok komme tilbake år etter år. Spennende med slike hager som må klare seg alene i perioder. Da blir gleden ekstra stor over det som går bra. Vi har bodd borte fra hagen i flere år og da er det bestandig litt nervepirrende å komme hjem sent i vår sesongen, men stor glede når det og det har klart seg og ugresset ikke har tatt helt over.

    Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for navn ;) Jeg fant lappen, og jammen hadde du stavet helt riktig også - for et navn!

      Slett
  5. Takk for kommentarer! Her er det fortsatt godt å være! :)

    SvarSlett