søndag 13. januar 2013

Regnet som falt ifjor er tilgitt

Jeg sliter litt med å komme inn på det grønne sporet sånn på nyåret. Pausen har vært lang og god, og det er fremdeles ok å fokusere på andre ting enn balkong og feriehage. Jeg vet at mange allerede har sådd årets Blodbegerfrø, og det er helt greit at jeg allerede er litt sent ute med årets sesong ;-)

I dag har jeg begynt den nokså store - og årvisse - tradisjonen med å sortere fjorårets bilder. Det blir jo fryktelig mange plantebilder som jeg ikke helt vet om jeg trenger å ta vare på, men for sikkerhets skyld arkiveres likevel de fleste. Alt som kan utsettes tar som kjent mindre tid her og nå.
Jeg skrev forresten litt om fotoopprydding for et år siden.


Det er virkelig trivelig å se tilbake. Egentlig tenker jeg ikke på 2012 som et spesielt givende hageår, men når jeg ser bilder av nye bed og planter, selvsådde småttinger som blomstrer for første gang, alle plantene som ble mye frodigere enn jeg hadde regnet med, og ikke minst alle de flotte fargene sånn generelt, så lengter jeg såklart tilbake! Sol eller regn! 

Enkelte frøplanter seilte litt sin egen sjø - her et par frøplanter av Sibirskjærsmin som er litt i fri flyt etter en særdeles fuktig natt.


Alt regnværet som var er tilgitt! Det ble jo flotte motiver likevel, og man kan både grave og plante selv om det er litt vått! At det er regndråper på svært mange av blomstermotivene er jo bare lekkert nå i ettertid! Lyset er også mye finere i regnvær enn i sol! 

Ja, jeg vil tilbake - eller fram... :-)

Det blir nok endel mer fargerike tilbakeblikk her på Skyggebalkongen i de kommende ukene, sånn før årets sesong får festet seg.

11 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg sliter også med å komme i hagemodus, men jeg har sådd blogbegerfrø, for aller første gang i min hagesesong.

    Får trøste oss med at det kommer nok i år også ;)

    Klem

    SvarSlett
  2. Fin blogg du har :-)
    Takk for tipset om hagemessen, jeg har ikke vært på den før, men i år blir det garantert et besøk!
    Ha en fortsatt fin "bildesorteringskveld"
    Rita

    SvarSlett
  3. Når det regner hele sommeren, er det jammen godt at det blir bra bilder av det. Regndråper tar seg jo som kjent fint ut på bilder. Likevel, jeg håper på en mer solrik sommer i år.

    SvarSlett
  4. Ja, det var mye regn i fjor, og året før.....Håper at dette året vil gi oss mye mindre regn, og flere soldager. Mange planter regnet bort, og ble satt under tak. Frøpottene mine råtnet, så det var ikke så gøy. Men, som du sier, vi glemmer heldigvis! Herlig med mimring i form av sommer bilder denne tiden!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  5. Så godt å se at det er flere enn meg som ikke helt er kommet i gang. Var nesten på tanken med å så blodbeger ( i år har jeg egne frø, tror jeg..), men så ble det jo så gruelig kaldt. Nei, får leve på minnene fra ifjor, og visst ble det fine motiver. Ha en strålende uke.

    SvarSlett
  6. Jeg håper bildeoppryddingen din blir arbeidsom og tidkrevde - og at du legger ut noen smakbiter etter hver økt ;-) Det kan ikke bli for mange sommersesongsbilder nå i sprengkulda! Deilig å se dråpene på kvisen - fint bilde og veldig optimistisk å minnes på at det smelter igjen. Helt sikkert! ha en god dag (og ta nå endelig en bildeøkt i kveld!)

    SvarSlett
  7. Godt å få ryddet opp i billedregisteret før ny balkong og hagesesong starter. Fine bilder du viser, ser frem til flere fra opprydningen.

    SvarSlett
  8. Bildesortering...hm. De ligger i stooore mapper hos meg. Greier ikke å slette et eneste bilde. Jeg har heller ikke sådd noe ennå. Jeg har egentlig tenkt at jeg skal så spirer - karse og sånn til brødskiva, men det har blitt med tanken foreløpig...
    Lykke til med bildesortering! Tusen takk for hilsen hos meg.

    SvarSlett
  9. Helt greit å få den våte sommeren i fjor på litt avstand, synes jeg - og det er koselig å pusle og ordne i arkivene på mørke vinterkvelder :) Venter spent på fortsettelsen i ryddejobben din, jeg også. Bildene dine var flotte!



    SvarSlett
  10. Hei Bille.
    Jeg tror jeg må ha en veldig selektiv hukommelse ;-) Jeg vet egentlig 2012 var en sommer med uvanlig mye regn. Feriehagen har jo aldri sett så frodig ut hos meg som denne gang, så aldri så galt at det ikke er godt for noe..! ;-)
    Ellers var jeg heldig med været i ferieukene og dermed føler jeg hele sommeren var fantastisk ;-)
    Veldig kjekt med sånn selektiv hukommelse...!
    Jeg gleder meg til å se flere motiver fra sommeren som var her på bloggen din! Det er godt med litt grønn vitamininnsprøytning nå i vinterkulden!
    Stein

    SvarSlett
  11. Takk for mane hyggelige kommentarer! Det er travle dager på jobb, og jeg har ikke hatt tid til å gjøre meg ferdig med bildene ennå, men natten etter første økt drømte jeg faktisk om feriehagen - og det er det flere måneder siden sist, så det å se på bilder lokker altså fram minner også i søvne - herlig! :D

    Ja Stein, det med selektiv hukommelse er nok en fin egenskap mange av oss har, hvordan skulle vi ellers orke enda en sommer i hagen? hehe. Det var jo ikke så verst i fjor da, og frodig ble det absolutt!

    Fin kveld til alle!

    SvarSlett