torsdag 17. januar 2013

En bitteliten glede

Ha, nå fikk jeg meg nettopp en overraskelse! En sånn liten filleting egentlig, som likevel ble en så stor glede i øyeblikket at jeg faktisk måtte fram med fotoapparat.

I fjor nasket jeg med meg 3 bulbiller fra en hage. Bulbiller er småløker som enkelte liljer setter ved bladfestene oppover stilken (tror jeg), og det betyr at planten kan spre seg bra. Bulbillene er jo bittesmå løker, eller yngleknopper kalles de vel også.


Jeg har aldri prøvd dette før, men jeg fikk til liljer ganske bra i feriehagen i fjor. Der laget jeg også nye løker fra løkskjell, og plutselig er jeg litt liljefrelst.

Likevel trodde jeg ikke at bulbillene skulle bli noe av. De ble plantet i knusktørr brukt jord fra en krukke som skulle tømmes. Jeg lette på nettet men fant fint lite om hvordan de skulle behandles, så potten ble bare satt i en mørk krok. Stort sett knusktørr, men fikk da noen dråper et par ganger i løpet av mørketiden.

I kveld tittet jeg etter, og fant at alle 3 har vokst bra, og da ble jeg ganske overrasket. Er det sååå lett? Nå var det sikkert ikke så lurt av meg å grave opp den ene for fotografering, men jeg kunne jo ikke styre meg. Den er tilbake i jorden nå, og det er jo to til å gå på.

Hvilken lilje det er husker jeg jo ikke, men tror det er helt vanlig Tigerlilje. Regner med at det går et par år før det blir blomstring, så jeg får være tålmodig, og ikke grave opp i tide og utide... :)

Har du noen gang plantet bulbiller?

3 kommentarer:

  1. Ja, det var morsomt at du fikk det til på første forsøk! :)
    Jeg har plantet bulbiller mange ganger. Jeg har en vinrød lilje som heter 'Ove' som setter masse bulbiller hver sommer. Hvis du søker i bloggen min finner du flere bilder av den. Den er veldig hardfør :)

    SvarSlett
  2. Kjekt med liljebulbiller som setter røtter og blir til nye planter.

    God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Takk til dere! Kan jeg plante ut nå til våren tro, uten noe mer oppfølging? Regner jo med at bulbiller også kan spire direkte i bedet, og bli fine lanter.

    Marit: Sjekket din 'Ove', veldig fin! La igjen kommentar.

    SvarSlett