søndag 10. oktober 2021

Fruktelig fint hos naboen

De har blitt lite fotografering i år, og derfor heller ikke så mye å dele her på bloggen. Kunne selvfølgelig ha gravd litt i arkivet, men det ble det heller ikke noe av.

Men - på sensommeren  beundret jeg årets avling hos feriehusnaboen. Jeg ble jo rimelig imponert i vår da epletreet mitt etter sånn omtrent fjorten år produserte en håndfull blomster. Men frukt ble det naturlig nok dårlig med. Da var det andre boller over hos naboen...


Knasende gode epler på rekke og rad, kan ikke huske å ha sett det så generøst tidligere år. Dessuten var det ikke tegn til skurv på et eneste eple, selv ikke epler som hadde ligget på bakken var det skader på.

Mon tro om jeg kan høste egne epler til neste år? Jeg vet de nok blir sure, men kanskje kan de brukes til noe likevel?


Plommetreet var ikke mindre generøst. Jeg fikk knaske plommer jevnlig i en drøy uke. Trodde jeg skulle gå lei, men det gjorde jeg ikke.


Det ble litt til små på bakken også. En sommerfugl koser seg med en nedfallsplomme som nok hadde fått ligge en stund.


I feriehagen er det altså dårlig med frukt. Det nærmeste jeg kom i år var rognebær. Denne busken er så fin i alle sine ulike faster fra de færste grønne skuddene, blomstringen, bærene og så til slutt høstfargene på løvet. Hm, sa jeg løv? I år må det ha herjet en slags visnesyke på rogn, det var ikke bare hos meg at  bladene ble svarte og inntørkete allerde tidlig på sommeren. Men bær ble det i alle fall.

Håper høsten er fin der du er, og at avling fra hage eller balkong skapte vill begeistring :)

4 kommentarer:

  1. Jeg har og kosa meg med plommer og epler i år. Eplene har vært sjelden fine! Plommene dine likner litt på noen vi har, reine claude d'althans, tror jeg. De er svære, gode og nokså seine, og tynner seg sjøl. Yndlingsplommer!

    SvarSlett
  2. Ja, det har vært et bra epleår her også, fortsatt henger noen få igjen i treet. Fortsatt ikke blåst ned. Og det har vært mer amerikanske blåbær enn noen gang. Gøy når det er noe å høste. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer. Litt kjedelig nok engang å være forvist til frukt fra butikken, men kanskje den også er hakket bedre i et godt fruktår?

    SvarSlett