mandag 12. august 2019

Zinnia - årets fargeklatter i skyggen

Skyggebalkongen har nok ikke tidenes sesong, faktisk har det vært dårlig med både grønt og blomster i år. Det er mange nok krukker og det var i utgangspunktet mange nok frøplanter, men så var det noe som ikke gikk helt etter oppskriften underveis. Det er ikke blitt like frodig som jeg så for meg at det skulle bli.



Et hederlig unntak er Zinnia, eller Føkenhatt som den visst også kalles. Den er enkel å så fra frø, og hver plante kan bli både lubben og blomsterrik. Hos meg uteble riktignok lubbenheten, men det er ihvertfall noen blomster. Og det som jeg synes er artig med denne er at frøblandingen gir ganske stor fargevariasjon.


Nå er frøposen tømt, så neste gang jeg sår Zinnia skal det nok bli en sort med litt større blomster. Tror det finnes ganske mange ulike sorter av denne. Den trives nokså greit på Skyggebalkongen, tåler litt tørke, men er likevel litt lunefull. I allefall holder den stand lenge nok til å gi balkongsesongen litt innhold. Med mindre det blir hetebølger tåler den også at jeg reiser bort i et par uker.

Fin ny augustuke!

2 kommentarer:

  1. Å, jeg "oppdaget" de gode egenskapene med denne i fjor (var det vel?). Nårmest en mini-Dahlia. Lengeblomstrende. I tillegg en fantastisk sommerfugl- og humlemagnet!

    SvarSlett
  2. Jeg hadde fin og lang blomstring i fjor. Tok noen frø, men i år er de pittesmå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett