torsdag 11. juli 2019

Hoya med marsipanduft

Kort innlegg for å dokumentere at Porselensplanten (Hoya) blomstrer i år også. Dette er bare andre blomstring på 5 år, så helt fantastisk er det vel ikke, men uansett en hyggelig overraskelse å oppdage at blomster er på gang.


Den bærer navnet sitt med rette. Selv om det ikke sees så godt på bildet ser blomstene virkelig ut som om de kunne vært laget av porselen. Morplanten står i vinduskarmen inne, og denne gangen dufter planten flere meter inn i rommet. Jeg antar at den fikk hjelp av litt trekk fra åpen balkongdør. Stikker jeg nesen helt inntil kjenner jeg at duften faktisk minner litt om marsipan. Straks jeg oppdaget akkurat det, måtte jeg jo bortom for å lukte litt med jevne mellomrom :)

I år har jeg også Hoya på balkongen, i mange små bokser og potter som henger på balkongveggene. Den liker jo skygge og trenger verken gjødsel eller vann, så jeg tenkte den jo må være perfekt på Skyggebalkongen. Stiklinger ble tatt i fjor, men de har ikke vokst så mye etter at de kom ut i mai. Jeg satser på at veksten tar seg opp med litt mer varme.

Fin ukeslutt!

4 kommentarer:

  1. Så spennende, håper den trives på balkongen. Hilsen Ingeborg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dårlig med blomstring på balkongen, men artig at den jo er en klatreplante som strekker seg ganske langt for å finne feste.

      Slett
  2. Spennende! Kanskje noe å prøve på veggen på uteboden...
    Et skikkelig skyggefullt sted.
    Her trives den ikke inne. Har alt for mye sol:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tipper det er en perfekt plante for uteboden :)

      Slett