lørdag 8. april 2017

Tid for å beskjære roser?

I feriehagen er det mildt nok til å beskjære roser. Men denne våren bør det bli rosetrimming også i på kjøkkenet i byen. Du husker kanskje at jeg satte stiklinger av en rosebukett, og at det faktisk ble en roseplante av det? Vel, den vokser fortsatt som bare det, og jeg grubler litt på når en innendørs stiklingsformert stilkrose egentlig skal under kniven? Det er heller ikke like opplagt hvor jeg skal klippe, her er det nemlig ikke skudd som leder vei, men fult utsprunget bladverk, tett i tett.

Jeg er litt overrasket over hvor lubben planten er blitt. Skulle ønske jeg visste hvordan denne planten har tenkt å bli som voksen.


Siden utgangspunktet er langstilkete snittroser, trodde jeg at dette ville bli en liten plante. Og det kan det jo fortsatt bli, men jeg håper jo at de stilkene blir ganske korte på min versjon. Blomstene blir garantert ganske små, Skyggebalkongen er tross alt ikke lokalisert i Afrika. Hm, kanskje jeg må gjøre litt research?

Planten trenger uansett å vokse litt mer, og jeg kan helt sikkert småklippe litt uten å være redd for å forstyrre blomstringen... Jeg får late som om jeg har gjort det før, da pleier det å gå greit ;)

Nyt helgen!

3 kommentarer:

  1. En stikling blir jo lik opphavet...
    Morsomt!

    SvarSlett
  2. Spennende både med klipping, og hvordan den vil trives på skyggebalkongen:-)
    Ha en fin påske.

    SvarSlett
  3. Spennende, det må jeg prøve.
    God natt! Anne

    SvarSlett