onsdag 22. mars 2017

Såliste stauder 2017

Jeg kjøpte en del staudefrø på et møte i Blomstervenners Klubb, og i en blomsterbutikk fikk jeg jammen kjøpt litt såjord. Alt dette skjedde i ebruar, og ja - det er på høy tid at jeg ruller ut såfingrene. Nå passer det ikke allverdens fint med stauder her på Skyggebalkongen, de blomstrer i beste fall ikke før i 2018, men jeg tenker at jeg kan så litt her i byen allikevel, og heller ta med evenuelle frøplanter til feriehagen. Det er jo så kjekt å speide etter spirer.


Foreløpig har jeg laget meg noen notater og sjekket litt både i egne skriverier og på nettet vedr såmetoder. Akkurat det kan være litt forvirrende, for jo mer jeg leter desto flere ulike opplysninger finner jeg. Så, jeg regner vel med at jeg gjør det litt enkelt. Deler inn i stratifisering og ikke sratifisering, og om frø skal dekkes eller ikke - støærelsen på frøene gir som oftest et hint om akkurat det.

Frøene er samlet inn i private hager, så her er det ingen hjelp å få fra frøposen. Jeg har sjekket to nettsteder som er stinne av info om frø og betingelser for spiring. Hvis du ikke kjenner dem fra før, er de verdt å besøke (lenke finne forresten i venstre kant av bloggen):

The Seed Site (jeg finner mye nyttig under knappen "Database")

Tom Clothier's Garden Walk and Talk (her bruker jeg mest "Perennial Germination  Database")

Men - noen ganger blir det som sagt nokså sprikende info. Jeg skal f.eks. så Calceolaria mexicana, skal jeg da velge "Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks small seed - do not cover" eller "Winter Outside (51 days)"?  Hvis begge metoder funker kunne det jo være greit å vite hva som gir best resultat. Derfor skjærer jeg gjennom og gjør alt på enkleste måte...


Listen over staudefrø ser ut som følger:

Anemone rivularis - Hekksymre
Anemone sylvestris - Skogsymre
Calceolaria mexicana - tøffel
Campanula persicifolia nana - Fagerklokke
Campanula carpatica turbinata - Karpatklokke
Fritillaria mutabilis
Gladiolus imbricatus
Glaucidium palmatum
Lilium martagon 'Claude Shride'
Nemocharis sp.
Primula cockburniana
Primula waltonii (fargemix)

Noe fint må det vel bli av alt dette? Det blir nok sådd noen sommerblomster også, pluss de langreiste frøene som ble med hjem fra reise - hvis jeg bare husker hvor jeg la dem...


(Bildene er stjålet fra nettet...)

3 kommentarer:

  1. Så spennende planter :-). Jeg har prøvd meg på staude-frø, men ikke alt er kommet opp. Men veldig moro med det jeg har fått til! Lykke til med frøene! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Mye spennende her. Jeg har akkurat sådd en ny runde inne, må ta det litt etter litt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer! Nå er 5-6 sorter sådd her i byen, men resten virker det som om heller bør sås ute, så de får vente til neste besøk i feriehagen.

    SvarSlett