fredag 7. oktober 2016

Høst på Skyggebalkongen

Det ble stille her, faktisk ikke et eneste blogginnlegg i september. Jeg har vært opptatt andre steder enn på balkongen, sånn er det bare noen ganger. Men uansett, balkongåret 2016 har ikke akkurat utmerket seg på noen positiv måte. Alt av blomstrende prosjekter forsvant rett og slett i juli.

Men en slags statusoppdatering kan jo være grei uansett? Det finnes ennå noe grønt her ute, selv om det så vidt ikke er frost om nettene.


Pelargoniumene ble reddet inn for et par kvelder siden. Plutselig innså jeg at nettene var blitt rimelig kalde, og flyttet inn de tre krukkene som skulle reddes. Fort gjort, ferdig med det! I et normalår ville jeg først ha studert værmeldingene og drøyd det i det lengste, regnet med - og håpet på, at de kalde nettene skulle bli forbigående. Det er jo ennå bare tidlig oktober og nesten sommer.

Samme kan det være, Pelargoniumene blomstrer ikke uansett. De er stiklinger og blomstret litt i vår, mens de ennå stod inne i vinduskarmen. Kanskje jeg glemte å overøse dem med tro og håp etter at de flyttet ut. Eller ble det for skyggefullt? Temperaturene kan de i hvertfall ikke klage på.


Det er stort sett bare den gamle voksduken med røde og gule fargeklatter som blomstrer her nå. Dvergpoppelrosene (Lavatera trimestris 'Dwarf Pink Blush') har blomstret tidligere, og jeg fikk et lite håp om gjenblomstring da jeg oppdaget at det finnes en mengde sideskudd med knopper på en av plantene, den som har lagt seg litt ned. Men nei, det var nok altfor sent i sesongen.


Den eneste som fortsatt vokser og blomstrer er Blodbeger (Rhodochiton atrosanguineus). Denne årvisse gjesten her på Skyggebalkongen skuffer aldri! Den tåler en mørk krok, den tåler 3-4 midtsommeruker uten vanning. Og den blomstrer helt til den fryser bort. Tror faktisk ikke at første frostnatt er et problem heller. I feriehagen overvintret den til og med i et bed - riktignok var det et hyggelig unntak, men helt frostfri vinter var det ikke.


Den er litt redusert nå i oktober, men blomstrer ennå forsiktig, og er full av unge, ivrige skudd. Jeg har forsøkt å pollinere mtp neste års planteproduksjon, men har ikke sett noen frøballonger ennå, så det spørs vel.

Nå er det fredag igjen. Uken har bydd på fantastisk hagevær, men jeg har for det meste sittet inne på hjemmekontoret. Regner med at du har hatt fine dager i hagen. Kos deg med helg!

7 kommentarer:

  1. Kjekt du er innom med en liten statusrapport fra balkongen i oktober. Grønt er flott om høsten.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Hei! Ja, man får glede seg over det som er :) Uansett hyggelig å ha planter rundt seg, med eller uten blomster.
    God helg!

    SvarSlett
  3. Vinteren kommer nærmere, og jeg har også begyndt å ta inn diverse.
    Blomstrende voksduk er da noe :-)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Hyggelig å ha deg tilbake. Har et flott eksemplar av blodbeger for første gang. Fikk en liten plante i våres. Den har allerede tålt flere fostnetter. Og den har laget ballonger som du skriver. Så da er det kanskje håp for neste års produksjon. Anne

    SvarSlett
  5. Koselig at du har noe som blomstrer, blodbegeren her har også vært fin i år, og jeg tror faktisk jeg har fått frø av deg en gang, nå har den overvintret på soverommet to vintre, håper den klarer en til. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Så kjekt med livstegn fra deg, uavhengig av hvor mye som blomstrer/ikke blomstrer på skyggebalkongen:) Mitt klare inntrykk er at uansett vær- og føreforhold, så er det alltid noen hardhauser som trosser. Du har nok rett i din mistanke om at jeg har prøvd å skape litt farge i asfaltjungelen lenger oppe i gaten. Har nok forsømt det litt, men det er da bedre enn ikke noe. Har litt samme forhold til byblomstring som deg. Livet i feriehagene våre krever jo sitt:)
    Ha det så godt Bille.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelige meldinger :) Jeg har nå tatt turen til feriehagen for å redde diverse planter fra Kong Vinter. Må si at jeg hadde ventet mer blomstring i første del av oktober, men det stod faktisk ikke så verst til på balkongen, allikevel :)

    SvarSlett