mandag 8. august 2016

Et kjedelig georgineår

Jeg nevnte i forrige innlegg at georginebedet ennå ikke er kommet i blomst. I år rommer bedet 36 planter fordelt på 16 ulike sorter. Et par av plantene kom aldri opp i lyset, men det er mer enn fullt nok. Ja, det er flere rødmende knopper, men i år blir det neimen ikke mye glede av all den jobben som er lagt ned. Det hører liksom med til sommerferien å kunne beundre georgineblomstene, til og med det å deadheade georginene hver morgen er en typisk sommergreie, men i år må jeg visst nøye meg med et par eksemplarer som såvidt har startet blomstringen i krukkene.

I tillegg har alt regnet lokket sneglene inn på nye jaktmarker. Aldri har georginebedet vært mer bespist enn i år. Kanskje jeg ikke lenger kan skryte av at georginene mine får stå i fred for sneglene...


Denne skjønnheten er ekstra vakker fordi det faktisk er en av svært få som er kommet i blomst. Den ble sådd i fjor og jeg hadde ikke sett blomsterfargen før. Jeg har flere eksemplarer i krukker som ble sådd for sent i fjor til at de rakk å blomstre, og som derfor fortsatt er ukjente skjønnheter. Nå blir det spennende om jeg får se flere blomster i år, for jeg skal ikke stoppe her i hagen så lenge. Raska på!


Georginebedet ser i alle fall frodig og grønt ut så langt, til tross for manglende blomstring og mer sneglebesøk enn normalt. Det er først og fremst de lavere sortene i utkanten av bedet som er bespist, men jeg har også plukket vekk noen snegler høyt oppe i de største plantene. Litt gnafs synes imidlertid ikke så godt når plantene har rukket å bli store busker.

Jeg vil gjerne være optimist, et par varme dager er kanskje alt som skal til for at bedet eksploderer i farger. Men akk, det er meldt 13-15 grader og mere regn den neste uken, og i dag blåser det i tillegg kuling. Det første jeg så i morges var at en del av hovedbedet var slått flatt av vinden. Hvis regnet gir seg kan jeg plukke inn noen knekte georgineknopper, det hender de åpner seg etter at de er plukket inn.

Er det høsten som allerede er kommet? Det kjennes ihvertfall litt sånn. Deadheading av rotugress gir ikke den samme gode sommerfølelsen.

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Ja, det var en skjønnhet. Naturen har slått til her også i dag. En ekstrem vind har knekt georginer og knust krukker. Ikke særlig morsomt, men allikevel god augustsommer! Anne

    SvarSlett
  2. Hei Bille. Kjedelig å høre at sommeren ikke har vært ideell for georginene i feriehagen, men det ser jo ut som de er skikkelig frodige og bare trenger en liten solskinnsperiode. Sommer her i Norden er desverre et gambling prosjekt, men så er det vel ingen som setter mer pris på de fine dagene innimellom enn oss nordboere :-)
    Vi får satse på en strålende August og September!
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
  3. Håper du får litt blomstring mens du er i feriehagen! Ha en fortsatt fin dag i regn og vind. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Ingen georgineblomster her heller ennå, men masse bladverk. Kanskje knollene legger godt på seg til perfekt blomstring til neste år?

    SvarSlett
  5. Hei og takk for kommentarer og trøstende ord! Jeg har ikke ryddet i det flate geoorginebedet ennå, men skal vel ta en runde i løpet av helgen. Det er imidlertid flere planter som ble svidd eller knekt av stormen. Heldigvis finnes det også planter som har greid seg bra :)

    SvarSlett