onsdag 29. april 2015

Flere gleder i feriehagen

Det er allerede et par uker siden besøket i feriehagen, men jeg skrev vel at det skulle komme flere bilder, så da blir det sånn. Jeg regner med at det meste har vokst en del etter at bildene ble tatt for 2-3 uker siden.

Våren er kanskje den aller mest spennende tiden i hagen - da skal alle skudd og spirer inspiseres, hvem greide vinteren og hvem gjorde det ikke? I år var det mye som var uvanlig tidlig ute - da blir det ekstra mange gleder!


Rød variant av Kubjelle (Pulsatilla) var på randen til blomstring da jeg forlot feriehagen medio april. Den hadde to bristeferdige knopper, og på bildet har jeg oppdaget flere skudd. Planten var ny i fjor. Den vanlige lilla som jeg har hatt i flere år hadde bare såvidt begynt å stikke første bustehue opp fra bakken.


Jeg er veldig spent på min Clematis Koreana i år. Jeg sådde frø for 4-5 år siden og i fjor pyntet planten hagen med sin aller første blomst. Nå er ikke den dyp burgunder blomsten så prangende akkurat, i alle fall ikke når det kun er én blomst, så det var neppe andre enn meg som oppdaget den. Men i år er det mange flere skudd, og da blir det vel også flere blomster? Se alle skuddene under det store skuddet! Jeg vet ikke hvilken gruppe denne tilhører og hvor mye den skal beskjæres (har sikkert notert det etsted...), men den skal nok uansett få enda et år på baken først.


Jeg trodde at Ruteliljene (Fritillaria meleagris) blomstret mer sånn mai/juni enn tidlig april. Denne trenger nok noen flere dager, men er uansett tidlig ute! De er ekstra elegante sånn før de har rettet opp ryggen!


Gnafserne strikes back - også i år! Her har noen forsynt seg av en tue med grønt, jeg antar at det er/var Spaniablåstjerne. Ikke at det gjør noe at de tok akkurat den, men jeg liker ikke at de forsyner seg av det som står så nær huset - da er de ikke mye skvetne, nei...


Den rotstokken på bildet over er også spist av, tror jeg. Jeg hadde tenkt å studere tilfellet litt nærmere, men glemte det. Bladverket ser ut som Akeleie, men jeg trodde faktisk ikke at den hadde så kraftig rotstokk delvis over bakken? Noe er bitt av, så den må jo ha stukket enda lenger opp! Nye skudd er på gang, så det blir nok bra til slutt.


De lyse Kuleprimulaene (Primula denticulata) øverst til venstre viste jeg i påskeinnlegget fra feriehagen. Men da var de andre fortsatt ganske små. I løpet av et par uker ble alle fjonge nok for fotografen. Alle er fra frø, og de var svært lette å så. Det er spennende at fargenyansene varierer, og overraskende at det er så mange blomster på hver plante. De blomstret for første gang i fjor, og nå er det visst ikke lenge før de kan deles - hu hei hvor det går!


Husker du Helene Harefrøken? Jeg vet ikke om det er den samme haren, men i påsken var det litt pussig å observere en nesten kritthvit hare i hagen. Hun tenkte vel at det er vinter og snø, det er ingen som ser meg når jeg ligger helt stille! Så jeg lot henne få leve videre i den troen. Pelsen hadde fått sin første brune flekk, så jeg har nok en fin, brun gnafser i hagen i sommer også...


I mange år har jeg ønsket meg Flekklungeurt (Pulmonaria affinis). Og i fjor fikk jeg flere flotte planter av en generøs venninne. Så kjekt at flere var klare med blomster allerede i påsken!  Jeg husker at jeg studerte nettopp Flekklungeurt hos en nabo da jeg var liten, og har aldri glemt denne sjarmerende planten med flekkete bladverk og blomster som skifter farge. De er små ennå, men vokser nok fort. Så flott det skal bli allerede til neste vår!


I flere år har jag hatt en del orientliljer (Lilium orientale) i krukker. De greier seg utmerket ute i hagen året rundt, men jeg rakk ikke å plante dem ut i høst. I vinter har det vært mus i kjelleren og hatt et herremåltid med liljeløk til forrett, hovedrett og dessert. Heldigvis dukket denne krabaten opp i en nokså liten såpotte som har overvintret på trammen. Jo, jeg vet at jeg burde merke alle potter, men dette ser definitivt ut som to unge liljeskudd! Det var nok for kaldt på trammen for musene, men ikke for liljene - fint! :)


Avslutter med påskeliljene (Narcissus) som såvidt begynte å åpne seg før jeg dro tilbake til byen. Neste gang jeg er innom skal de løftes opp fra bedet, for da skal georginene settes ut. Hvis da ikke musene i kjelleren har skiftet meny i mens...

Litt skummelt å ikke vite helt sikkert, men ihvertfall ikke kjedelig! :)

Nyt onsdagen der du er!

6 kommentarer:

  1. Det var mange fine bilder fra feriehagen din, med sorger og gleder!

    SvarSlett
  2. So harefrøkena har teke plass i hagen klar til å forsyne seg av godbitane. Ho veit av erfaring at du har ein variert meny. Eg slepp heldigvis unna både hare og rådyr, men det har musefest i plasthuset der eg oppbevarar staudepottene om vinteren. Noken gong er det greitt å ha dårleg minne, eg tømde pottene og kasta merkelappane og no har eg nesten gløymt kva dei har ete opp. Og eg er i full gong med menyen for neste vinter.

    SvarSlett
  3. Ja, våren er den aller beste årstiden, er så enig der! Det dukker stadig opp noe nytt i bedene, og det meste har klart seg her hos meg også. Og det beste av alt er at her er det ingen som gnafser på plantene mine, i motsetning til i gamlehagen! Nydelige bilder av blomstringen hos deg! Haren er jo søt, da, selv om han forsyner seg vel mye. Håper det vokser opp igjen!

    SvarSlett
  4. Hei
    Her var det full fart, og masse nye skudd. Kuleprimula er jo så utrolig fint, og den hvite din, var super lekker.
    Harmelig å ha noen som forsyner seg i hage, selv om haren ikke er den verste.
    Nyt tiden fremover! Klem

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige ord! Ja, det blir spennende å se hvor mye det har vokst neste gang jeg er innom.

    ElseT: Det med dårlig husk skal jeg prøve å *huske* - høres fornuftig ut :)

    SvarSlett
  6. Så mycket, så tidigt. Måste kännas lite trist att åka ifrån precis när blomster är på väg ut. Den kubjellen har jag också, i år blir första gång jag får se den men riktiga blomster hoppas jag, men vilken tid det tar innan den slår ut! Och kuleprimula, den glömmer jag att jag ska köpa varje år. Hoppas jag hittar någon tidligt på säsongen i år så blir det kanske en med hem.
    Och bara för att ha sagt det, dina blåstjärnor blommar som aldrig förr här i år :)

    SvarSlett