onsdag 18. juni 2014

Snitt-Petunia med overraskelse

Den som husker ekstremt godt, minnes kanskje at jeg hadde verdens nydeligste maibukett. Da beskar jeg en god del Petuniaer som skulle ut på Skyggebalkongen, og satte det avkuttede blomsterfloret i en skål.

Blomstene stod faktisk ganske lenge, og noen få nye knopper greide også å utvikle seg til blomst. Men da gildet var over, hadde jeg naturligvis tenkt å kaste restene. Men hva fant jeg?

Hvis du trodde at Petunia som snittblomst ikke setter røtter, tok du feil!

Jo, alle stenglene bortsett fra 2 hadde dannet flotte røtter! Det kalles vel vannrøtter når de lages i vase, men likefullt måtte jeg jo redde de stakkars planterestene - nå med røtter - og fikk pottet dem opp i en fart.

Akkurat som om jeg ikke har nok Petunia på balkongen i år... De nyplantede får dermed friste lykken som stueplante. Blir det noe å melde om, blir det selvsagt grundig rapportert her :)

Ha flotte midtsommerdager!

6 kommentarer:

  1. Hei! Sånt er morsomt. For tre uker toppa jeg en dahlia og satte skuddene i samme krukke. De ser like grønne ut. Jeg bør grave dem opp for å sjekke om det har kommet røtter. Det begynner i hvert fall å bli mørkt der inne. God kveld! Anne

    SvarSlett
  2. Så stilig! Det var en hyggelig overraskelse og et uventet "forskningsprosjekt".

    SvarSlett
  3. Livskraft i de stenglene der! Moro med villige planter :-)
    Nyt sommerdagene!

    SvarSlett
  4. Så morro! Blir spennende å se om de egner seg som stueplante! Lykke til :)

    SvarSlett
  5. Artig! Så petunia er en av de sommerblomstene som er lett å stiklingsformere, godt å vite.

    SvarSlett
  6. Stilig da:-) Jeg satte også en stikling i vann, og ser at den har fått lange røtter. Har bare ikke kommet så langt at jeg har plantet den enda.

    SvarSlett