mandag 12. august 2013

Sensommer i feriehagen - morgeninspeksjon

Hver morgen - eller kanskje det er tidlig formiddag - er det inspeksjon i feriehagen. Nå har det vært flere nydelige sensommerdager, og det vokser så det knaker. Nettene er blitt kjøligere, og temperatursvingningene gir mye dogg. I natt kom det dessuten endel regn, men augustdagen startet likevel med sol. Perfekt feriehagevær :)

Så, med kaffekrus i neven, ut på den faste inspeksjonsrunden.


Våte spor på skiferhellene. Det ser jo nesten ut som om jeg har hatt det travelt, siden venstrefoten tilsynelatende har landet utenfor bildekanten...


Et av de første stoppene er kassene med såpotter og stiklinger. Der står det også noen potter med planter som strever litt, de hadde nok sett for seg en tilværelse i et av hagens mange bed. Men noen ganger nøler jeg nok litt vel lenge med å slippe dem fri. Som denne Rognspireaen som er så nydelig, men som jo sprer seg litt vel heftig. Våger jeg?


Hagepoppelrosene har sjarmert meg i år. Kanskje litt vel mye blikkfang med knall rosa og hvitt, men pynter opp gjør de i alle fall. Visste du at om de plukkes inn, så fortsetter stilken å åpne nye knopper?

I bakgrunnen obeliksen hvor Blodbeger skulle klatre ukontrollert. Dessverre er den bare halvmeteren høy, og det er 4-5 blomster. Feriehagen er nok i kjøligste laget for varmekjære planter.


Noen gamle trær danner en slags portal inn til selve hagen. På morgenrunden er det ofte litt spennende å rusle inn i hagen - er Helene harefrøken her? Et rådyr? Fugler? Ekorn? Som oftest er det ingen andre her enn plantene og insektene - og jeg.


Dogget ligger i perler på Akeleiebladverket. De oransje klattene er siste rest av de oransje asiatiske liljene. Jeg har vært litt spent på hvor lenge de ville holde.


Insekter er det flusst av. De drikker vel dogget, eller kanskje dette bladet rett og slett var en seng i natt?


Regale liljene strutter fortsatt. Jeg var litt overrasket over at de er så mørkrosa på utsiden, men det er helt greit. Av 3 løk kom det bare 2 planter, men håper de setter sideløk etter hvert. En solid tue hadde vært kjekt!


På inspeksjonene oppdages gjerne overraskelsene. Som en Geranium som har sådd seg selv og nå står med sin første blomst. I vår samlet jeg endel selvsådde planter i potter, for å plante dem ut senere. Litt kontroll er jo greit - jerg liker å tro at jeg er sjef i hagen. Men jeg må innrømme at de som sår seg selv ofte blir vakrest.


I år er hagen full av Georginer. Bladverket er friskt og grønt, og det er svært lite sneglegnafs i år også, selv om det bor mange snegler i hagen. Ennå er ikke alle kommet i blomst, og hver morgen inspiseres de svulmende knoppene - hvordan blir denne blomsten tro? Er det i dag det skal skje?



Humlene er på plass tidlig og sent - også på morgeninspeksjon en. Georginene er som et dekket festbord og det høres herlig summing uavbrudt!


Og mens jeg beundrer en av de nysådde Georginene, ser jeg lukeredskapen som jeg glemte å ta inn i går kveld. Det blir vel litt å gjøre i dag også. Det er hyggeligst med korte økter, litt hver dag. Etter første luking er det jo ikke så mye å rydde vekk, men ennå er det et par bed hvor jeg ikke har gjort noe på en måneds tid.


Det er etter hvert mange Geranium i hagen. Det er flotte planter som pynter opp uten å bli for formelle.


Dette er en av Atlasblomst plantene som Helene gnafset på tidligere i sommer. De har greid seg fint, og blomstrer nå iherdig. 'Whitney' er sortsnavnet, om du skulle lure på det.


En hage er ikke bare blomster og bed, men nå i august er den skiftende sommerhimmelen også hjertelig tilstede.


Og ja, maling pågår fortsatt og hver dag tilbringes noen timer i stillas og stiger. Noen sekker med kutt fra kompostkvernen venter på å bli strødd ut på en sti som ennå ikke er laget. Bak stillaset prøver den gamle klatrerosen å gjøre det beste ut av situasjonen. Den ble skadet i vår, men satte nye skudd som blomstrer nå. Til neste år kjære 'Blaze Superior' skal det bli andre boller!

Nyt augusthagen eller -balkongen der du er!

10 kommentarer:

  1. Mange flotte planter som blomstrer hos deg i feriehagen. Hagepoppelrosene og liljen Regale var lekre.

    ha en fortsatt fin ferie!

    SvarSlett
  2. Det ser ut til at du koser deg med vedlikehold av både hus og hage. Jeg tror jeg må prøve meg på hagepoppelrose til neste år. Den var en skikkelig sukkertøysbombe. Jeg må fargelegge skogshagen litt mer og ettåringer som vokser og fyller er vinnere har jeg erfart i Eplehagen i år. Staudene kommer etter , men litt saktere. Nyt feriedagene i hageparadiset ditt. Fuktig og varmt her hjemme så skyggebalkongen har det nok fint.

    SvarSlett
  3. Så koselig med en tidlig morgenrunde i hagen. Mye flott blomstring hos deg, alltid spennende å vente på nye planter som skal blomstre.
    Jeg liker poppelrosene dine, spørs om jeg ikke må så sånne neste vår.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Det var et koselig innlegg! Av og til er det lett å bli stressa med alt som må gjøres. Må ikke det - ta korte økter som du sier - og kose seg. Det jeg ikke rekker i år, rekker jeg kanskje til neste år... Jeg har også lyst på poppelroser (og stokkroser - og kongslys...osv.) til neste år. Fortsatt god ferie!

    SvarSlett
  5. Herlige sommerbilder fra feriehagen din!

    SvarSlett
  6. Så deilig hagevandring jeg fikk hos deg. Tusen takk! Godt å få litt feriefølelse før hverdagen henter meg inn. :)

    SvarSlett
  7. Det er godt å kunne kjenne på sommerfølelsen også nå utover i august, og det er inspirerende med en nettvandring i andres hage også.

    SvarSlett
  8. Med ein sånn feriehage så kan eg nesten ikkje fatte korleis du kan klare å reise tilbake til hovedstaden. Det flommar jo over av sommar og trivsel og fargar. Håpar du har ferie den veka som kjem no og, for no vert det fint. Uansett ha ei god veke i hagen eller på balkongen!

    SvarSlett
  9. Takk for hyggelige hilsener! Ja, feriehagen er et godt sted å være, både pga alt som vokser der, men selvsagt også fordi jeg har ferie når jeg er der. Frokost i hagen er blant det aller gjeveste - sånn har vi jo ikke her i byen.

    SvarSlett
  10. Hei.
    Jeg oppdaget plutselig dette innlegget.
    Så koselig hagevandring i feriemodus. Det er en måned siden du skrev og nå er sikkert georginene enda frodigere og med enda flere blomster.
    Jeg synes de er så fine de enkle - selv har jeg mest fylte. Jeg har aldri forsøkt å så selv heller.
    Selvsådde geranier har jeg også til gode. Jeg får nøye meg med å dele de gamle. (Men da blir det jo ikke overraskelser...)
    Sommerstokkroser har jeg også i år. De blomstrer leenge i vase. Jeg har alltid med en bukett (forskjellige blomster) på kontoret på mandager og når fredagen kommer går den i søplebøtta. Det er egentlig altfor tidlig å avslutte for sommerstokkrosene. De bare fortsetter: kaster av deg sammenrullede avblomstrede blomster og slår ut nye. Herlig:)

    SvarSlett