søndag 17. februar 2013

Gnafsere i feriehagen #1

Jo, jeg er her! Tar bare litt tid å sette igang årets sesong, ser det ut til. Men noen flere glimt fra i fjor kan det jo bli.

I feriehagen finnes det gnafsere i mange farger og fasonger, så hva passer da bedre enn å presentere et lite utvalg? Nå synes jeg egentlig at noen gnafsegjester hører med i en hage - eller på en balkong for den saks skyld, så dette er egentlig trivelige minner fra forrige sesong. Men for ikke å stresse andre, deler jeg gnafserne på en håndfull innlegg, så blir det litt mindre skremmende enn å få alt servert i en... jafs. :-)


På mine hagevandringer oppdaget jeg at flere av mine førstegangsblomstrende Geum 'Red Dragon' fikk litt hard medfart av hagens gjester. Det er flere ville dyr innom i løpet av natten, og jeg må bare leve med det for høye gjerder blir ikke aktuelt. Men ble litt nysgjerrig siden Geum-stilkene var knekt og selve blomsten ikke var spist.


Først tenkte jeg at noen hadde prøvespist og funnet ut at de ikke likte Geum, og ingenting ville vel vært bedre. Men neida, det var jo en av de små synderne som hadde gnafset. Heldigvis en vakker variant i gult og grønt, da får det nesten være greit med litt svinn.


Og så har jeg ihvertfall lært hvordan visittkortene ser ut.

Også Swertia blomstret for første gang i fjor. Den var jeg ganske spent på, både fordi den er vakker, men jeg hadde vel lest at sneglene liker den. Det var imidlertid andre småkryp som kom løpende... I hver eneste blomst "bodde" det maur det meste av sommeren. Swertia må ha en helt ekstra spesielt deilig nektar, ganske mange maur ble det etter hvert, men tror ikke at de gjorde noen skade. At enkelte blomsterstilker knakk får andre ta skylden for.


Lusene likte nemlig også Swertia, men de forsvant etter hvert, så jeg tror ikke at de heller gjorde stor skade. Kanskje nattens større gjester gnafset litt likevel?


Snart ny sesong, da får jeg følge litt bedre med.

I neste gnafse-innlegg blir det bilde av en riktig sjarmerende, pelskledd sak :-)

Nyt søndagskvelden!

11 kommentarer:

  1. Om en ser helt bort fra den skaden de gjør, er de jo ikke direkte stygge.....Her er det hjorten som er den største skadevolderen, og den liker jeg best i fryseren som biff!!!
    Hmm, ser frem til neste gnafseinnlegg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke hjort, men rikelig med rådyr, og jeg antar at det er litt av det samme. Fryser har jeg derimot ikke ;-)

      Slett
  2. Jag tycker nog det var en riktig charmerande gnafsare, men jag ser helst att den håller till hos dig, inte här.. på bild ser den ju helt fantastisk ut :)

    SvarSlett
  3. De ble litt greiere bare av betegnelsen Gnafser. Jeg tror jeg skal innføre det her også :-) Men det omfatter ikke stylterotter og snegler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stylterottegnafser... hm, nå ble jeg nesten litt smånervøs ;-)

      Slett
  4. Noen sånne gnafsere får vi vel bare tåle, så lenge de ikke ødelegger plantene fullstendig.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  5. Det var en sjov lille reportage.

    SvarSlett
  6. Kjekt med variasjon i dyrelivet i hagen, likte godt den gulgrønne larven.

    SvarSlett
  7. Lusene er en, hva skal jeg si, flittig gjest i vår hage. Særlig ser det ut til at storhjelm og roser er populære. Er det ikke egentlig litt rart at de er så glad i storhjelm? Den er jo så giftig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er litt rart at småkryp også går på giftige planter, men jeg regner med at feks lusen greier å nyttegjøre seg av plantedeler som ikke skader den. Men så logisk er det jo ikke, når det vanligvis finnes mange andre mindre giftige planter hvor luseeggene heller kunne blitt lagt.

      Slett