søndag 24. februar 2013

Kontorblodbeger etter vinteren

Joda, det har gått helt fint med de 3 blodbegerplantene (Rhodochiton) fra i fjor. De siste ukene har nok de nye skuddene fått litt mer gnist, kanskje det bare er fordi jeg har begynt  vanne litt mer.


Noen få grener er døde med visne blad, og skal nok klippes bort før våren kommer for fullt med ny vekst, men 90% er uforskammet friskt etter vinteren.


De 3 plantene står i samme lille krukke som i fjor. Nå har jeg egentlig usikker på veien videre; bør jeg skjære ned det meste av planten - sikkert praktisk med tanke på vindusvask, men vil den bli større i løpet av sesongen hvis jeg ikke kutter? Hvordan i huleste kan jeg potte om hvis jeg ikke skjærer ned absolutt alt? Kan den greie seg i samme jord ett år til hvis jeg er flink med å tilføre næring når jeg vanner, evt også legger et lag med god jord på toppen? Det bør vel kunne funke - har ikke inntrykk av at blodbeger trenger mye av noe som helst.


Jeg har omsider sådd blodbegerfrø som ble høstet på Skyggebalkongen i høst. Etter en uke er det fortsatt ingen spiring, men nå er såkaret flyttet inn på oppvarmet badegulv, så får vi se om det virker som tenkt. Men - det aller enkleste ville vel vært å ta stiklinger fra kontoret...

Kommer med såliste senere, foreløpig er det bare 4 sorter, siden det ennå er litt vel tidlig her på balkongen.

Nyt søndagen!

5 kommentarer:

  1. Helleborus i krukke har gått fint i vinter, akter å ha den der også, siden jeg har flere rundt om i hagen.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med overvintringen av blodbegerplantene! Jeg har også gjort det i flere år, og det har gått fint. Mine hang i ei plantepølse, og det var helt umulig å skifte ut jorda der, så de levde i 6 år på samme menyen og blomstret like villig siste som første sommer. I høst pinte jeg dem for lenge ute etter at frosten hadde satt inn og dermed lever de ikke lenger, dessverre. Hadde heldigvis noen planter til i ei stor krukke, og den var ikke gjennomfrossen da jeg tok den inn, så de plantene lever i beste velgående. Jeg bruker å klippe dem noe ned nå på vinteren for at de ikke skal bli for svære. Avklippet blir nye planter:) Lykke til!

    SvarSlett
  3. Ser riktig fin ut! En vellykket overvintring :)

    Takk for tips under. Det må jeg prøve å få sett.
    Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  4. Skal du klippe dem ned nå, tenkte jeg - skal en ikke vente til våren - men det er jo snart. Mars er vårmåned Det betyr at jeg må til med saksa i vinterhagen også!

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarer!

    Primula: Da er det nok en viss sjanse for at mine også får leve på gammel mat...

    Gentiana: Jeg venter nok litt, tror det er lettere å få stiklinger til å rote seg nærmere påske.

    SvarSlett