fredag 25. februar 2011

Stauder på balkongen

Jeg har fått det for meg at min lille balkonghage skal bestå av stauder. D.v.s. det var det jeg tenkte da jeg startet så smått for et par år siden. Jeg så for meg krukker med planter som kom tilbake år etter år, og det er jo nettopp denne egenskapen som skiller staudene fra sommerblomstene. Og på min drømmebalkong skulle det selvsagt handle om egensådde stauder.

Men akk, jeg har etter hvert forstått at jeg ba om trøbbel, for stauder fra frø blomstrer normalt ikke det første året. Når de ikke overlever vinteren, skal det godt gjøres å få blomstring på balkongen året etter.

I hagen kan de sarteste plantene få et vinterdekke, men tildekking er ikke like effektivt på en nordvendt balkong hvor det verken finnes snø eller jordvarme. Det blir rett og slett for kaldt selv for staudene. På balkonger med plass til å plante i større krukker og kar er nok mulighetene for overvintring bedre. Men her hos meg var det altså ønsket om flest mulig ulike planter som vant.

Hva lærte jeg så av dette? Jo, i 2011 skal jeg satse mer på sommerblomster - vel, pluss noen stauder da, man gir jo ikke helt opp, heller...

Bildet er fra 30. mai 2009. Den blomstrende Rosestorkenebben (Geranium macrorrhizum) til venstre overvintret til tross for at den er en staude. Vinteren 2009 var riktignok ikke så ille kald, og planten strøk med vinteren etter. Rosestorkenebb er ellers en svært lettstelt og hardfør staude, normalt brukt som bunndekker, men den fungerer jo ganske bra i krukke også, ihvertfall når vinteren ikke er for tøff.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar