onsdag 5. juni 2019

Inspeksjon i feriehagen

Juni er en spennende hagemåned, det er da jeg finner overraskelser, får bekreftet mistanker eller rett og slett gjenoppdager en plante som er feiende flott. Etter ekstrem våt 2017 og ekstrem tørr 2018 tar jeg ikke lenger for gitt at staudene dukker opp igjen.


Akeleiene er imidlertid trofaste! I år blomstrer de som bare det, og det gjør de sannsynligvis hver eneste juni, bare at jeg er i feriehagen til litt ulike tider. Den over har sådd seg selv, og den skal få stå i fred i noen år til.


Etter ørten år er det fremdeles fascinerende å studere akeleieblomstene. Jeg har både høye og lave, enkle og veldig fylte, men alle er enten hvite, rosa eller blå. Prøvde å så en ny sort for et par år siden, men det gikk ikke så bra.


Denne hostaen begynner å bli noen år gammel. Den fortrenger plantene rundt den, så jeg må nok dele og omorganisere litt. Spent på hvor mange blomsterstilker den produserer i år, den blomstrer annerledes enn de andre hostaene jeg har, får huske å poste noen bilder senere i sommer.

Og så en av årets gleder...


Orkidéprimulaen sies å være nokså kortlivet, så da jeg ikke så noe tegn etter den i slutten av april, tenkte jeg at løpet var kjørt. Har hatt den i ca 5 år, og hver vår ventet på at den er borte. Men jammen er alle de 4 plantene tilbake også i år - og det til tross for fullstendig gjengrodde bed.


Den over er en mørkbladet Geranium. Søt, og ikke minst livsterk der den kjemper mot høyt ugress. Fikk luket litt etter fotografering (jeg gjør visst alltid dette i feil rekkefølge - først fotografering og så luking).


I år blir det mye dagliljeblomstring (Hemerocallis)! Kan ikke huske å ha hatt så mange blomsterstengler tidligere år. Hvis jeg ikke husker feil stammer denne sorten fra André Bjerkes barndomshjem - eller var det Torbjørm Egners? Hm, det hadde vel gjort seg med noen notater... Nå er den uansett her i feriehagen.


Fjellflokk (Polemonium caeruleum) har jeg hatt siden 2011, men det startet med frø og alle plantene fikk blå blomster. Den finnes også med hvite blomster, eller som her - lyselyseblå. Her må den ha sådd seg selv, og er med andre ord ikke frøekte. Kjekt med litt variasjon, da!


Prydløkene sprer seg, men det går sakte. Her stod det vel 1 løk som nå er blitt til 4 etter sånn omtrent 15 år. De blir ikke spesielt store og flotte heller, det er nok en ganske moderat sort. Men like velkomne hvert år!


Det er også spennende å sjekke diverse såpotter. Det er ikke alltid småplantene dukker opp før tidlig sommer. Dette er Glaucidium palmatum, ser ut til at alle 7 har klart seg. Frø kjøpt på klubbmøte i Blomstervenners Klubb i 2017, er veldig spent på hva sneglene og rådyrene synes om disse...

Har flere bilder fra feriehagen, men får vel ta det litt etter hvert.

Fin juni ønskes alle! :)

5 kommentarer:

  1. Så fine frøplanter!
    Akeleiene kommer uansett. Ja, har litt ymse erfaring med frøsåig. De foretrekker nok å mikse og frøså seg selv :)

    SvarSlett
  2. Fine rosa Akeleier og andre fine juniblomster hos deg.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Akeleiene er noen hardhauser!
    Den mørkbladete geraniumen får jeg ikke til her, prøvd noenganger , men forsvinner.
    Supert at alt som har klart seg, spesielt frøplantene:-)
    Nyt dagene i feriehagen!

    SvarSlett
  4. Som vanlig er det mye å inspisere i feriehagen din. Blomstringen har kommet mye lenger enn i de dype svenske skoger, kan jeg røpe. Mengder av Akeleier kan jeg heldigvis skilte med. Er de ikke fine??
    Alt godt.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  5. Veldig hyggelig å få bli med på inspeksjonsrunden. Jeg kjenner igjen dette med å fotografere først og luke etterpå :) Men pytt, hva så? Jeg synes ugresset gjorde en god jobb med å fremheve de røde bladene til geraniumen. Jeg gleder meg til akeleiene kommer i blomst her også. Da er det sommer! Ha en deilig helg enten den blir i feriehagen eller på balkongen - eller et helt annet sted
    Hilse Gerd Ellen

    SvarSlett