torsdag 18. april 2019

Påske i feriehagen

Så er det endelig påske, og det betyr sesongstart i feriehagen. I år er det nesten sommer på dagtid, men relativt kalde netter. Så ingen krukker, og heller ingen Dahlia ut i bedene, det er jo greit at ikke alt skal med på oppgavelisten.


Kuleprimula er nesten blitt en signaturplante i feriehagen. Plantene er enormt dekorative, og lyser opp i ulike nyanser fra hvitt til dyp blått. Plantene ble frøsådd for flere år siden og kan absolutt deles.


Såing av frø er en selvfølgelig påskeaktivitet. I år ble det bare sådd 7 potter, en ganske overkommelig jobb. Etter 3 dager spirer de første, men jeg regner ikke med å få full fart i alle pottene, siden flere frø var noen år gamle. Bak pottene skimter du hagens hovedbed...


Et hav av påskeliljer! Hovedbedet huser Georginene om sommeren, og Narcisser om våren. Mange rister på hodet av at jeg faktisk tar opp løkene hver vår og setter dem igjen i november, men det er verdt jobben. Dessuten forblir bedet fritt for rotugress når jorden vendes hvert halvår. Påskeliljene står nå i fullt flor, perfekt timing :)


Her og der dukker det opp løk som er plantet litt tilfeldig - her en svibel som ble plantet ut etter å først ha pyntet opp i en juledekorasjon. Det er vel 3. året denne blomstrer i hagen.


I fjor fikk jeg endelig skaffet meg noen botaniske tulipaner! Disse kommer med flere blomster fra hver løk, jeg håper at de sprer seg bra! Botaniske tulipaner skal visstnok stå i fred for rådyrene, som jo elsker vanlige tulipaner. Hittil har alle de botaniske unngått gnafsing, mens enkelte andre planter har hatt besøk.


Helt til slutt, jeg hadde en hel hekk med Forsythia (Gullbusk). Nå er det bare en liten rest igjen, men den sparer ihvertfall ikke på kruttet :)

Og sånn går no dagan. Det handler ikke bare om blomstring, rydder i endel trær og må faktisk ta sesongens aller første plenklipp. Den pleier å vente til mai, så i år er det meste (bortsett fra påsken) litt foran skjema.

Nyt påsken!

4 kommentarer:

  1. Så frodig det er i feriehagen din med Kuleprimula og Påskeliljer. Gresset vokser godt i det fine vårværet.

    Ha en fortsatt god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, det meste vokser godt nå. Jeg kommer nok ikke unna den plenklippen.

      Slett
  2. Lurer på om kuleprimulaene er ekstra fine i år, primula i det hele tatt. Får lyst på flere. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg vet jo ikke hvordan de utviklet seg etter at jeg returnerte til byen, men det var ganske tørt så jeg tror at de var relativt kompakte fordi de ikke hadde tilgang på vann. De er jo flotte når de strekker litt på seg også, mine blomstrer ganske lenge, og i sommer skal de deles og få større del av bedet.

      Slett