onsdag 18. oktober 2017

En bakgård full av Aronia

I bakgården står det akkurat nå metervis med hekk av Svartsurbærbusker (Aronia). Etter hvert som buskene mister de høstgyldne bladene, kommer bærene bedre til syne. Overmodne, svarte bær som ikke engang fuglene har forsynt seg av!


Jeg har ikke lagt merke til så mange bær tidligere år, kanskje en nabo har høstet dem, men nå er flyttet ut? Aronia er supersunne, visstnok stappfulle av gode stoffer, og jeg vet jo at de kan brukes til både saft og syltetøy, kanskje aller helst i selskap med andre bær. Men kan jeg høste bær som vokser midt i byen? Hvorfor er det ingen som har plukket årets avling.


Bærene er overmodne, og jeg regner med at man får bedre resultat om de høstes litt før de begynner å bli skrukkete. Så kanskje jeg skal stå klar med en bøtte til neste år?

Lager du noe av Aroniabær? Passer de som hovedingrediens i f.eks. syltetøy, eller funker de bedre sammen med andre bær?

5 kommentarer:

  1. Jeg ville prøvd dem, kommer sikkert ikke så mye eksos inn dit. Du kan jo i tilfellet gjøre som de anbefalte i matkontrollen tror jeg det var, å legge ti minutter i eddiksvann. Jeg har bare prøvd i saft, men leste om noen både brukte til syltetøy og andre ting, husker bare ikke hvilken blogg det var. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hei!
    Je3g vet de er veldig sunne, men de er dessverre langt fra gode. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Aroniabusker har jeg også i parsellen, men heldigvis en hagenabo som henter dem.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Vi har en lang aroniahekk på jobben. Bruker å komme noen asiater å plukke dem.

    SvarSlett
  5. Hm, ingen smaksfest, altså? I så fall må jeg vel finne noen oppskrifter ført og sikre meg at jeg har andre gode smaker å blande med. Takk for innspill! :)

    SvarSlett