fredag 23. desember 2016

Gledelig jul med Pelargonium

Jeg er tilbake i feriehagen for å feire jul! Det vil si, julen blir nok innendørs i år. Det regner og blåser, og nå er det visst også meldt torden. Jeg har ennå ikke inspisert hagen, men skal nok få til en runde en av dagene. Småkakene er bakt, stuen er pyntet så langt jeg tillater meg når jeg jo skal stoppe i bare en kort uke. Pynten skal tross alt ryddes vekk mens det ennå er romjul.

En Pelargonium-blomst i hver vase gir julestemning på kjøkkenbenken.

Ikke har jeg investert i så mange typiske juleplanter heller. Røde tulipaner må jeg ha til jul uansett hvor jeg feirer. I byen blir det gjerne også noen svibler, en julestjerne og kanskje en juleglede, men ikke i år. Her i feriehuset ventet nemlig en knallrød blomstrende Pelargonium. Da trenger jeg egentlig ikke så mange flere planter.

Har du tenkt å holde liv i juleplantene dine lenge? På plantesentralen,no finner du en samling artikler om stell av juleplantene (eller se nederst på hovedsiden), som jeg skrev for noen år siden. Men plantestell blir jo ikke utdatert med det første, så kansskje finner du fortsatt noen gode tips der...

Om det er juleplanter, forberedelser, stillhet, fest eller andre gode øyeblikk som gir deg den gode julefølelsen; jeg ønsker deg en gledelig jul!

6 kommentarer:

  1. Samme her. Jeg har også en blomstrende pelargonium i drivhuset, og det er da juleblomst så god som noen. Pluss at jeg har en hvit clerodendrum.
    God jul til deg Bille.

    SvarSlett
  2. Røde Pelargonium til jul har jeg aldri vært borte i. Nesten bedre enn om sommeren?
    Gledelig jul!

    SvarSlett
  3. Jo, rød pelargonium gjør seg definitivt godt både sommerstid og i disse juletider:) Den jeg har heter noe sånn som XXL Kjærlighetspelargonium, og er en kraftig type med store blomster.

    SvarSlett
  4. Riktig god jul til deg! Så koselig å feire den i feriehuset ditt, hvor pelargoniaen har pyntet for deg:) Ja, innomhus ble det på oss alle som har oppholdt oss i nærheten av Vestlandet. Godt å sitte trygt og varmt inne, mens regn og vind pisket brutalt mot rutene.
    Alt godt for det nye hageåret, både i byen og på landet.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  5. Fine julerøde pelargonium!
    Håper du har hatt en fin uke i feriehagen, og at Urd ikke har herjet for mye.
    Nå er julen snart over, så ønsker deg et riktig godt nytt år isteden!

    SvarSlett