søndag 25. november 2012

Georgineavslutning 2012

I år gamblet jeg nok litt med høsting av georgineknoller og andre knoll og løk som skulle innomhus før vinteren. Det var fremdeles mildvær da jeg dro til feriehagen for å vinterstenge, men det hadde vært flere frostnetter, og de fleste georginene var forlengst avmodnet.

Å rydde i bed når alt er kliss-klass er ikke så stas, men da hjelper det litt at man bare må, og selvsagt hjalp det også å tenke på hvor flott bedet var i sommer!


I våt november blir det ikke akkurat gull av alt man tar i... en ting er kjellernøklen og redskaper, men man tråkker selvsagt innendørs noen ganger i løpet av økten, og operasjonen satte sine spor. Er det for mye forlangt å få tørt, fint vær til en sånn økt?


I alle fall, knollene var helt fine, og de var blitt enormt store på bare én sesong. Nesten alt som stod i bedet var innkjøpt i 2012, noe kom til og med i jorden et godt stykke utpå forsommeren. Likevel var de fleste knippene med 2-3 knoller - som det typisk er i en pakke man kjøper, nå blitt til knipper med 10-15 knoller!
Knollene renses for jord og skal egentlig få tørke litt før de legges til lagring, men på den korte tiden jeg hadde til rådighet måtte jeg fokusere på å få vekk jord og ikke minst meitemark som det var flusst av innimellom knollene - de hadde vel søkt oppover p.g.a. alt regnværet.

Artig å se hvor mye mer plantene vokser i bed enn i krukke. Selv om jeg ikke nødvendigvis deler alle i 2013, bør nok bedet utvides en smule neste år...


Noe av det mest spennende var selvsagt å høste frø til mitt Dahliaprosjekt som starter for fullt med såing av egne frø til våren. Vel, for det meste var plantene helt råtnet ned, uten at det var frøhus igjen å høste. Neste år må jeg nok høste frø senest i oktober. På 3-4 planter kunne jeg plukke noen klissvåte frøhus, men det var ikke nødvendigvis de sortene jeg hadde tenkt å krysse på for å få fram nye sorter. Ville jo gjerne ha med gener fra de Georginene jeg likte best.


Men noe ble det da, så Dahliaprosjekt skal det nok bli. Med eller uten lille Love ;-)

3 kommentarer:

  1. Kjekt å få reddet Georgineknollene før frosten kommer. Bedre lykke med frøinnsamling neste år...

    SvarSlett
  2. Spännande att se vad du kryssat fram för frö för något nytt måste det ju bli även om det inte var dom du hade tänkt. Jag var ute och grävde upp min chokladkosmos tidigare i veckan, den såg också ut att det var hög tid att få in. Nu får vi vänta på våren..
    Lite fint väder tycker jag så absolut man kan begära :)

    SvarSlett
  3. Takk dere! :D Ja, jeg leder meg stort til neste Dahlia-sesong. En ting er ihvertfall sikkert, jeg trenger ikke å handle flere sorter neste år (med mindre de ikke greier vinteren da, men det tror vi jo ikke noe på...)

    SvarSlett