søndag 8. april 2012

Sikker favoritt: Georginer

Georginer (Dahlia) er blant mine favoritter både i feriehagen og på kontoret! De er lettstelte planter som også passer perfekt på balkongen eller terrassen, men de ønsker nok mer sol og varme enn de kan få her på Skyggebalkongen (jeg har gjort et tappert forsøk, men skal nok prøve igjen i år!).

Jeg har bare prøvd lave og kompakte georginer i krukkene. De høyeste sortene kan også dyrkes i krukker, men trenger større jordklump eller oppbinding for å holde seg på beina. Oppbinding er forresten smart uansett om de vokser i hagen eller i krukke.

Pinnata x decorative?, kjøpt 2010, umerket.
Georginer kan med fordel fordrives inne, gjerne i siste del av mars. De kan også plantes direkte ut i bedet når det ikke lenger er fare for frost, men da vokser de tregere i starten og blomstrer senere.

Når plantene vokser seg til kan de mer buskete sortene eventuelt toppes minst én gang for enda tettere vekst, som igjen gir rikere blomstring. Høye sorter skal normalt ikke toppes. Plantene trives med mye sol og varme, husk at den opprinnelige arten stammer fra Mexico. Jorden kan være vanlig næringsrik hagejord. Med fordriving og gode værforhold etter utplanting kan de blomstre allerede fra juni, og uansett holder de det gående helt til frosten tar dem. For å holde blomstringen fin bør visne blomster fjernes.

I feriehagen min er plantene stort sett overlatt til seg selv, så når jeg ankommer hagen er georginene gjerne litt slitne og fulle av visne blomster. I fjor var det dessuten veldig mye regn, så mange knopper råtnet før de rakk å åpne seg. Ingen ideell georgine-sommer, men likevel den frodigste jeg kan huske - etter å ha ryddet opp tok det ikke mange dager før plantene var flotte igjen! Det finnes liksom ingen begrensning for viljen til å sette nye blomster.

Pinnata x, kjøpt 2011.
Det er mange måter å overvintre knollene på. Det viktigste er at de ikke er utsatt for frost og at de holdes tørre. Jeg overvintrer dem i en råkjeller, hvor jeg lar dem ligge i krukkejorden.  Jord er et fint lagringsmedium som kan regulere både temperatur og fukt. Rundt påsketider potter jeg knollene om i ny jord, og setter dem til driving. I månedsskiftet mai/juni er plantene mer enn store nok til å bli satt ut.

En gang før jeg setter de fordrevne plantene ut, topper jeg dem. Avklippet kan bli nye planter, men hittil har jeg ikke gjort det fordi jeg har hatt mange nok, og synes det er fint med fargevariasjon. Men i 2012 kommer jeg til å prøve meg på stiklingsformering av favorittene, for i år skal jeg lage meg et eget georginebed :-).

Det er en utbredt misforståelse at sommergeorginer er ettårige. Georginer fra frø eller stikling vil gjøre hva de kan for å produsere en knoll i løpet av sesongen. Hvis knollen er stor nok, kan den overvintres og skyte på nytt neste sesong. Så overvintring kommer rett og slett an på om de har hatt en god sesong. Vær obs på at kjøpte planter ofte er fra stiklinger satt i Jiffypots el.l., med nett som hindrer planten i å produsere nye knoller. Plant den om og klipp bort nettet hvis du vil at den skal overvintre.

Når høsten kommer, tåler knollene en frostnatt eller to når de ligger i jorden, og de kan til og med ha godt av det, men de må reddes inn før frosten trenger ned i jordsmonnet. Vent gjerne til bladverket har falt sammen og blitt stygt, men det går også bra å ta inn knollene mens planten er grønn. Sist høst gravde jeg opp knoller fra bed for første gang, og det var vanskeligere enn jeg trodde. Jeg røsket nok litt vel hardt, men med riktig redskap og litt bedre tid går det nok mye bedre neste gang.

Collarette Dandy, fra frø 2010

Georginer er kjent for å stå høyt på sneglenes meny. Dette er først og fremst problematisk når skuddene er små og en grunn til at de med fordel kan drives inne før utplanting. Når planten har blitt stor nok til å blomstre, tar den sjelden større skade av litt sneglegnafs. I krukkene har ikke dette vært noe problem.

Collarette Dandy, fra frø 2010

Collarette Dandy, fra frø 2010.
De tre plantene over, Collarette Dandy, er alle fra samme frøpose sådd i 2010. Har du lest om min Kontordahlia, så er også den en Collarette, lik den øverste når det gjelder farge.

Decorative x - kjøpt 2011, umerket.

Denne rødoransje kjøpte jeg som stor plante i blomst i fjor, den var ikke merket, men antar at den tilhører klassen Decorative. Den ble plantet ut i hagen nokså sent i sesongen, ble et lysende blikkfang, men må nok få en litt luftigere plassering i år. Den ble populær blant sneglene, men jeg skylder minst like mye på våt og trang plassering. Da høsten kom var det ingen blomster igjen, så jeg håper knollene fortsatt er liv laga og at den ikke stod altfor vått. Jeg liker fargesjatteringene, og vil gjerne prøve å stiklingsformere den i år.

Pinnata Grape Quartz, kjøpt 2011.
Grape Quartz var også ny i fjor, knollene var så inntørkede at jeg faktisk ikke trodde den ville spire. Men der tok jeg jo feil. Dessverre fikk den en traumatisk oppvekst (min feil), så den rakk knapt å blomstre et par uker før jeg måtte grave den opp igjen. Nye muligheter i år! Tror nok den blir vesentlig høyere og mer blomsterrik nå som knollene har fått fete seg litt opp igjen. Denne rørte ikke sneglene i det hele tatt (de foretrekker visstnok grønnere bladverk), så jeg prøver med stiklinger her også.


Og her er et glimt av noen av krukkene. Bildet er tatt på første feriedag, georginene ble mye frodigere i løpet av sommeren.

Her er noen nettsider med nyttig info om Dahlia:
knoglen.dk  .  dahliahaven.dk

9 kommentarer:

  1. Takk for veiledningen. Jeg har stappet mine georgineknoller i potter i løpet av påsken. De er så store og tjukke at de burde kanskje ha vært delt? Nå trenger to av dem en tiliter for å få plass.

    SvarSlett
  2. Hei, ja det høres jo ut som det er store knoller. Jeg pottet mine for en uke siden, og den ene var vokst fast i krukken fra i fjor, jeg måtte dele den for å få den ut av krukken. Det ble veldig mange deler gitt, men den hadde mange øyne, så det går helt sikkert bra. Det er ikke for sent å dele selv om de første skuddene kommer, da er de lettere å se hvor øynene er. Skal du plante den ut senere er det sikkert like greit å vente en sesong.

    SvarSlett
  3. Tak! Der var meget god information.
    Jeg går som katten om den varme grød - snart skal jeg se om mine dahlia har overlevet overvintringen og hvis de har vil jeg prøve at sætte dem til drivning ingen længe.

    SvarSlett
  4. Så mange flotte georginer du har! Jeg overvintrer også mine i krukkene, må bare passe på at de ikke er for våte når de settes inn. Sneglene er like glad i de som jeg er, så jeg har de fleste mine i krukker. Det er vel tid for å gi de litt ny jord nå over påske. Så får vi håpe på en flott sommer både for oss og georginene.

    SvarSlett
  5. Nyttig påminnelse. Tusen takk. Nå som høstregnet setter inn, kan jeg potte opp de (eventuelle) overlevende i Dahliakassen.

    SvarSlett
  6. Dahlia er fint og det finnes så mange flotte varianter!

    Jeg går stadig i Dahlia-fella, og angrer veldig hver høst. For jeg får nemlig ikke til å overvintre dem, og kastet mange rotne opp gjennom åra.
    Igjen står det 4 stk til spiring i potter nå, så får vi se da til høsten.....

    Ønsker deg en fin mandag.

    SvarSlett
  7. Georginer er så absolutt en av mine favoritter også! Jeg har delt mine og kjøpt tre nye i år så nå har jeg 14 stk. stående fremfor soveromsvinduet. De er kommet godt igang og nesten alle er toppet. Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder georginer med mørke blader - sneglene liker dem heldigvis ikke! Jeg oppbevarer knollene på soverommet (har ikke annen egnet plass) inntullet i avispapir og i store esker - det går helt utmerket.
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  8. Mine knoller tok kvelden antagelig pga for dårlig
    vinteroppbevaring. Dette er flere år siden, og jeg fikk litt skrekken for å prøve igjen.
    Men georginer er fine.....helt klart.

    SvarSlett
  9. Hei og takk for flere kommentarer!

    Georginer funker jo fint som etårige også, men jeg liker at jeg henter fram samme plante igjen og igjen, og at den er litt avhengig av meg for å få det til ;-) Har nå satt alle knoller til driving i feriehuset, der får de kose seg alene til jeg titter innom igjen om noen uker. Har sådd georginefrø også, mye jeg kan glede meg til!

    SvarSlett