torsdag 18. august 2022

Årets største gartnertabbe?

Her om dagen gjorde jeg visst en skikkelig brøler! Nå i ettertid kan jeg heldigvis le av det, men akkurat mens det stod på lurte jeg litt på hva i all verden jeg hadde tenkt på...

Jeg skulle snart til feriehagen, og enkte det var like greit å klippe de lusbefengte Petuniaene skikkelig ned. Som tenkt, så gjort. Avklippet ble lagt i restavfallet. Og her starter dramaet. Jeg glemte nemlig å knyte igjen posen...


Jeg hadde vel trodd at lusene ville holde seg på planterestene som jo enna var rimelig saftige. Ikke tenkte jeg over at de kunne fly, heller...

Neste dag var kjøkkenet fullt av småkryp, de hadde selvfølgelig flydd mot lyset - som i dette tilfellet betyr vinduet.


Men også alle hvite gjenstander og flater hadde fått flyvende små lus på besøk. Ganske guffent når du ikke helt forstår hva som har skjedd, og ikke minst blir overveldet av mengden.


Det hvite kjøleskapet var et svært populært stoppested, den dagen dette stod på måtte jeg begrense matlaging. Jeg kunne knerte 10 lus på kjøleskapsdøren, deretter snu meg bort for å tørke fingrene, for så å oppdage at det hadde landet ti nye lus på kjøleskapet. Og sånn gikk nå dagen, helt til jeg skjønte at det finnes artigere ting å ta seg til.
 

Heldigvis - og litt overraskende - neste dag var alle lusene borte. Jeg vet ikke hvor de ble av, men sannsynligvis lever de bare i ett døgn uten plantesaft - akkurat det er det jo nyttig å ha lært. Og så får det bli storvask når jeg er tilbake fra feriehagen. Døde lus gjør neppe større skade mens jeg er borte... det er verre med de levende ute på balkongen, men sesongen er jo uansett på hell når jeg er tilbake.

1 kommentar:

  1. Oj, det var ekkelt, hadde ikke jeg tenkt på heller. Ha en fin dag på ferie, hilsen Ingeborg

    SvarSlett