mandag 7. juni 2021

De gule juvelene...

I år er de overalt. Det var de sikkert i fjor også, men kanskje jeg slurvet litt med lukingen i fjor, sånn at det ble ekstra mange frø?


Jeg mener selvfølgelig løvetennene, de som er så utrolig flotte å studere på nært hold, men som raskt blir et mareritt på litt avstand. Sannsynligvis den eneste planten i feriehagen som kan beundres uansett hvor jeg går eller hvilken retning jeg snur meg.


Etter at de gule solene har lyssatt hele tomten - og nabotomtene med, er det de hvite frøballene som triumferer. Det virker som om de er litt færre, men det er nok bare fordi en stor del har sendt avgårde sine elegante, svevende frø før jeg oppdager dem. Noen ganger må jeg innrømme at jeg kan beundre en nesten selvlysende frøball midt i et gjengrodd blomsterbed. Det trenger jo ikke å være striglet i en hage, og det er tross alt viktig å glede seg over det man kommer over.


Normalt bruker jeg en halvtime hver dag mens det står på til å plukke løvetannhoder. Aller helst mens de blomstrer, da er de lettere å få øye på, men frøballene høstes også. I bedene fjernes hele planten, men i plenen er eg ikke så nøye på det. Jo, det kommer flere blomster senere i sesongen, men ikke "hundre" per plante, som nå på forsommeren. Etter at renovasjonsetaten ikke lenger vil motta hageavfall er det litt mer komplisert å kvitte seg med fangsten, komposten er jo en dårlig idé. Så - jeg lemper dem over til naboen... neida :) Joda.

Alltids noe å gjøre i en gjenvokst feriehage. Heldigvis slipper jeg løvetannen på Skyggebalkongen.

7 kommentarer:

  1. Det ser jo skikkelig frodig og fint ut i feriehagen! Her dukker også de gule solene opp overalt, enda vi trodde vi hadde luket bort det meste i bedene, så dukker det stadig opp nye.
    Godt du slipper det på skyggebakongen.
    Nyt forsommeren:-)

    SvarSlett
  2. Hei! Har akkurat det samme problemet med de gule. Her er de kraftigere enn noen gang. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Du kan jo lage løvetann? Tørke hodene og trekke de i vann. Jeg har hørt det skal være godt, men har ikke prøvd det selv. Det blir mest kaffe her😊

    SvarSlett
  4. Du får lage deg en krans, hvor ble det forresten av navnet Skabbablomst? Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Lurer på om det er løvetannår i dag. Det er uvanlig mye av dem her også, til stor glede for minstegutten, men mindre for mamma som vil luke mellom grønnsakene.

    Ha en fortsatt fin sommer! :)

    SvarSlett
  6. Takker for hyggelige kommentarer! Jeg har vært litt borte vekk, men er plutselig tilbake, som det heter :) Ja, løvetann/skabbablomst kan faktisk brukes til litt av hvert, te, vin, salat, og stilkene kan til og med funke som spaghetti-erstatning :) Har ikke tenkt å prøve, men kanskje til neste år...?

    SvarSlett