onsdag 14. april 2021

Hils på min møllspiste leieboer

Noen dager inn i påsken oppdaget jeg en fullvoksen neslesommerfugl inne i feriehuset. Det er jo ikke noen sensasjon at det dukker opp ett og annet insekt i et 110 år gammelt hus, og jeg tenkte naturligvis at sommerfuglen hadde forvillet seg inn i fjor og egentlig var en forstenet versjon av seg selv. Et av de insektene som ryddes bort ved vårens første rengjøring. Trapperommet den stod i er ikke oppvarmet i vinterhalvåret, og det kan tidvis ha vært frost i de kaldeste krokene.


Men, hvor feil kan man ikke ta! Plutselig foldet sommerfuglen ut vingene sine, og jeg måtte jo bare la den få bli der i trappen. Utenfor var det nattefrost og sterk kuling - trolig den sikre død for en liten skapning som dette.

Neste dag hadde den flyttet seg til under et trappetrinn, og der hang den urørlig i flere dager før den plutselig var vekk i går kveld. I dag morges dukket den plutselig opp på kjøkkenveggen! Kjøkkenet er et litt lysere rom, men ikke spesielt varmt når det ikke er mye aktivitet der, og det er det ikke i en corona-påske. Jeg vurderte å hjelpe den inn til grønne planter i stuevinduet, men kom til at det sikkert er bedre at den unngår husets varmeste rom - det er tross alt feil årstid. Så, istedet ble det disket opp med litt sukkervann på kjøkkengulvet, selv om jeg mistenker at den greier seg helt fint uten. I løpet av dagen har den fartet litt rundt om og det er unektelig hyggelig med så fint selskap, men jeg er stadig redd for at jeg skal tråkke på den. Om en ukes tid blir jeg nødt til å slippe den ut i det fri, men da er forhåpentligvis nattefrosten et tilbakelagt stadium, og med en god porsjon flaks kan det vel gå greit.

Jeg forstår ikke hvorfor den dukket opp inne - i live, på denne tiden av året - tidlig i april. Betyr det at en sommerfugl la sine egg inne i feriehuset i fjor høst? I så fall burde det vel være flere? Jeg trodde de la eggene på eller like ved ligusterhekken i nærheten, siden det er der de svermer i august. Jeg tenker vanligvis at sommerfugler er kortlivet sesongvare, men kanskje blir de mange år gamle - dette ser jo ut til å være et fullvoksent individ som bare har utnyttet et ledig rom i feriehuset. Greit det, huset stod jo uansett tomt i vinter. Leieboeren har i alle fall oppført seg eksemplarisk, verken roter eller bråker, og ser generelt ut til å ha et svært rolig gemytt. Men noen husleie kan jeg nok se langt etter... betyr det at vi snakker husokkupant?

3 kommentarer:

  1. Koselig med sommerfugler, men rart at den har klart å overvintre inne hos deg. Her oppdaget vi at en diger humle planlegger å bygge seg bolig bak radiatorskjuleren, men den er foreløpig hjulpet ut :D

    SvarSlett
  2. Hei! Det har hendt at jeg har funnet sommerfugl inne. Jeg vet ikke hvor gamle de kan bli. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Fant jo ut at denne typen faktisk pleier å være aktiv ute på milde vårdager - så jeg satte de ut og va vel litt overrasket over at den hadde krefter nok til å fly rundt i blomsterbedee sm om ingenenting var skjedd.
    Den har nok overvintret i en "sprekk" i taket/veggen, og vært uheldig å krype feil vei ut igjen. Eller så forvillet den seg inn før jeg stengte i november og hvis de går i dvale trenger de vel ikke å finne mat gjennom vinteren.
    Uansett, var hyggelig med en gjest så lenge det varte :)

    SvarSlett