onsdag 7. november 2018

Sesongslutt i feriehagen

Ingen bombe akkurat, men jammen er det stor forskjell i hagen i august og november! Jeg er en snartur innom feriehagen for å gjøre klar for vinteren. Kanskje rekker jeg å dele noen flere bilder, men akkurat nå er det Dahlia som gjelder.


For noen år siden hadde jeg omtrent 100 knoller. Den våte sommeren i fjor tok knekken på ganske mange, men aldri så ille at det ikke er godt for noe. Det er mye greiere å håndtere et mindre antall knoller, særlig når hageinteressen generelt er dalende. Også en naturlig greie i november, tenker jeg.

Over ser du hovedgeorginebedet i august, og nedenfor ser du hvordan det så ut før jeg startet jobben med å ryddde.


Årets sesong var mildt sagt fantastisk, det har jeg blogget om tidligere. Den lange tørken så ut til å gi georginene en enorm vekstkraft da de endelig fikk litt regn. Aldri har de vært høyere, aldri mer blomsterrike.


Her er det to ulike sorter som kniver om sollyset. I år var det nærmest umulig å følge stenglene ned til plantenes basis for å sjekke sort. For i hovedbedet holder jeg ennå styr på merkelappene, mens Dahlia som står i ymse bed sannsynligvis ikke engang blir reddet inn for vinteren.


Å grave opp knollene er hvert år et slags punktum for hagesesongen. Samtidig gir det jo en viss glede og håp for kommende sesong, når knollene som reddes inn er faste og fine. Jeg lar de gjerne ligge et par døgn oppå bakken før de reddes inn, så rekker meitemark og andre kryp å krype ut fra gjemmestedene sine. Jeg vet at andre spyler knollene rene for jord, men jeg tror litt på at noe jord fungerer som god beskyttelse, så jeg fjerner bare det som er løst.

Forresten, det blomstrer faktisk her i feriehagen i november. Satser på å dele noen bilder om et par dager. Fin uke så lenge!


3 kommentarer:

  1. Hei Bille!
    Dahlia er jeg veldig glad i. Jeg tenker også på meitemark som har best av å være ute. Skyller dem ganske godt, men tror som du, at det ikke er så viktig å være så nøye. Mange ting blir lettere da.
    God natt! Anne

    SvarSlett
  2. Fantastisk uttelling du fikk i år :)
    Ja, det bør jo være et håndterlig antall. Har akkurat tatt inn mine, og krysser fingrene for god overvintring.

    SvarSlett
  3. Håper på et godt georgineår til neste år, her har det knapt vært en eneste blomst, så dine er jo fantastiske. :)

    SvarSlett